Företrädare
för den akademiska disciplinen statsvetenskap säger sig studera
politik och politiska system på ett vetenskapligt sätt, och de vill
gärna framstå som opartiska bedömare av det politiska spektrat,
som en yttersta referenspunkt som gemene man kan vända sig till när
politikens irrvägar verkar vara mera snåriga än vanligt, och då
frågorna är många men svaren få. Att disciplinen som sådan ofta
sammankopplas med den utpräglat politiserade nationalekonomin är
väl ett kors som de flesta statsvetare får finna sig i att bära,
men när den ideologiska förblindning som kännetecknar många
nationalekonomer också börjar spridas inom det statsvetenskapliga
fältet så blir de forskningsresultat som presenteras inte bara
dubiösa rent empiriskt utan också stående i närmast radikal
motsatsställning till de vetenskapliga ideal som man säger sig
företräda. Kvar blir en ideologiskt betingad partsinlaga, en
omvärldstolkning som säger mer om den som tolkar än om det objekt
som studeras, och vars eventuella sammanblandning med den verklighet
som ”forskaren” påstår sig beskriva nog är mera tillfällig än
direkt avsiktlig. Ett alldeles utmärkt exempel på den typen av
ideologiproduktion är den s.k. GAL/TAN-skalan, som av någon
outgrundlig(om man nu inte vill vara konspiratorisk – vilket man
givetvis vill, mer om det senare…) anledning har lanserats som ett
alternativ till den traditionella uppdelningen av det politiska
fältet utifrån ett vänster/höger-perspektiv.
Ett
aktuellt exempel på hur denna smitta sprider sig bland okunniga och
okritiska ledarskribenter (d.v.s., de bör betraktas som okunniga och
okritiska enbart om man inte vill tillskriva dem den agenda som jag
inom kort kommer att hävda att de vill genomdriva) är ett
ledarstick från Sydsvenskan den 18 februari innevarande år.
Passande nog beskriver tidningen sin egen politiska position som
”oberoende liberal”, och det känns väl därför närmast
oundvikligt att dess skribenter tar till sig GAL/TAN-skalan, med allt
vad den innebär. Till att börja med gör dock skribenten ifråga
ett misstag som inte är helt ovanligt i den svenska debatten,
eftersom han/hon blandar ihop begreppen ”liberal” och
libertarian. Tvärtemot vad Sydsvenskans ledarskribent påstår så
står nämligen inte GAL för grön, alternativ och liberal, utan för
”Green, Alternative, Libertarian”. En libertarian eller en
klassisk liberal (om man nu vill använda en eufemism) är inte vad
vi i Sverige skulle förknippa med en traditionell folkpartistisk
hållning, en libertarian är snarare en centerpartist av Annie Lööfs
& Fredrik Federleys tappning, d.v.s. en extremt
marknadsorienterad, statsfientlig och socialdarwinistiskt präglad
variant av liberalen, där ekonomin och äganderätten (och den
påstådda frihet som förutsätts för att den sistnämnda ska kunna
vidmakthållas) tillåts överskugga och dominera alla andra frågor.
Det handlar alltså inte om en socialliberal hållning, snarare om en
sociopatliberal dito. Det är en uppenbar skillnad, och att hävda
något annat är att blanda bort korten, inte minst eftersom den
libertarianska hållningen går stick i stäv med mycket av det som
bör anses prägla en politisk hållning som är ”grön” och
”alternativ”. Att vara miljömedveten och samtidigt förespråka
en laissez-faire-inriktad ekonomisk politik är knappast en
kombination som kan fås att fungera utan användande av en mycket
brutal prokrustesbädd. Och när vänstern förespråkar en stark
välfärdsstat och ett utbyggt socialförsäkringssystem så roterar
samtliga döda (och säkert en hel del levande) libertarianer i
expressfart i sina gravar, för de ståndpunkterna skulle tveklöst
förpassas till den konservativa fåran av den uttalade
marknadsdyrkaren. GAL/TAN-definitionerna är såldes luddiga på
gränsen till rena snömoset, oprecisa på ett sätt som får vilken
miljöpartist som helst att framstå som ett under av ideologisk och
tankemässig stringens, och behäftade med så många svagheter att
den som försöker orientera eller placera sig efter den skalan snart
blir lika vilsen som en orienterare som har tappat både kartan,
kompassen och pannlampan.
![]() |
Spåkula för statsvetare? Se nedan... |
Varför
har då den här skalan överhuvudtaget fått något genomslag i den
politiska debatten? Jag måste erkänna att alla politiskt relaterade
frågor inte är så lätta att svara på, och många är direkt
knepiga och har varit föremål för vidlyftiga diskussioner under en
längre tid. Det gäller dock inte den här frågan. Den är mycket
enkel att besvara. Vi har redan konstaterat att GAL står för grön,
alternativ och liberal (åtminstone i den svenska tappningen). Tittar
vi sedan på den andra sidan av denna dikotomi så finner vi att TAN
står för traditionell, auktoritär och nationalistisk. Har man
någon som helst förmåga att tänka kritiskt (en disposition som
våra skolor dock förefaller vara väldigt noga med att inte
förmedla till sina elever) så inser man rätt fort att det inte
verkar vara överdrivet festligt att befinna sig på TAN-delen av
skalan, för vem vill egentligen vara traditionell? Det känns ju
minst sagt småtråkigt, som om man vore en äldre lätt inskränkt
person som satt närmast fastgjuten i sin dammiga fåtölj med slitna
antimakasser och nötta armstöd, förfasande sig över att tiden har
sprungit ifrån en. Och auktoritär? Det låter ju som om man ville
återinföra agan, skrota du-reformen och gärna marscherade i takt
så fort tillfälle gavs. Nationalistisk ska vi bara inte prata om,
nuförtiden så är det väl nästintill mera socialt acceptabelt att
vara styckmördare än att vara nationalist, om vi nu bortser från
alla dessa fåniga sportevenemang då vi fortfarande förväntas
samlas under fanan och hylla nationens hjältar. Bortsett från det
är nationalismen ungefär som gonorré, du kan vara bärare av den,
men det kanske inte är något lämpligt samtalsämne vid
middagsbjudningen.
Till
skillnad från den traditionella höger/vänster-skalan (som också
innehåller två tydliga antipoder, i kamp med varandra om makten och
tolkningsföreträdet) så har GAL/TAN-skalan en tydlig normativ
dimension, med en uppenbar moralistisk slagsida. Det har kanske
aldrig varit så att vare sig högerns eller vänsterns anhängare
har tillskrivit motparten vare sig sans eller förnuft, men det har
varit en hyggligt jämn kamp (åtminstone på idéplanet) där
respekten för den andres människovärde ändå har funnits, i varje
fall så länge debatten inte har ägt rum i rena diktaturer. Man har
kanske tyckt att meningsmotståndaren har haft åsikter som är
horribla, man har kanske ställt sig fullständigt frågande till den
position som den andre har intagit, men man har ändå tagit debatten
på allvar, och inte tillskrivit den andra personen egenskaper som
gör honom/henne till en andra klassens medborgare. Så är det inte
med GAL/TAN-skalan. Den är ingenting annat än ett försåtlig sätt
för de som säger/tror sig tillhöra den progressiva och upplysta
delen av mänskligheten att avfärda den politiska
meningsmotståndaren som en sorts troglodyt, som en sorgligt
misslyckad kopia av en människa, en rännstensprodukt utan vare sig
hyfs eller förnuft. I Sverige är det, om vi ska tro Sydsvenskans
skribent, givetvis så att Sverigedemokraterna är det parti som
lutar mest åt TAN-hållet, och det vet man ju hur Sverigedemokrater
är. En mera trångsynt samling människor får man leta länge
efter. Sedan är det givetvis så att Moderaterna och KD också lutar
över åt TAN-hållet, för det är klart, flirtar man med SD så
måste det ju vara någon form av moralisk kollaps som ligger bakom.
Övriga partier är dock stadig förankrade på den finare halvan av
skalan, då de är ypperliga exempel på GAL-präglade
organisationer, med allt vad det innebär av förträfflighet och
rättrådighet. Är det någon som är förvånad? Var inte det i så
fall.
För
att ge det hela en mera rättvisande terminologi kan vi till att
börja med försöka uttyda förkortningarna GAL/TAN på det sätt
som de bör läsas, och inte på det förment neutrala sätt som de
presenteras. En lämplig version vore därför t.ex. (många
varianter kan vara tänkbara) om GAL istället utlästes som
Godhjärtad, Ansvarstagande och Lyhörd, medan TAN då givetvis ska
tolkas som Trångsynt, Aggressiv och Negativ. Då förstår vi också
varför de som använder sig av den här skalan, som t.ex.
Sydsvenskans ledarskribent, är noga med att positionera sig själva
på GAL-delen av skalan, samtidigt som man på ett minst lika
omsorgsfullt sätt pressar in samtliga meningsmotståndare på
TAN-sidan. Genom att göra det har man skaffat sig ett moraliskt
övertag i den politiska debatten, man har redan från början
desavouerat de anspråk som kan ställas från den andra sidan, och,
inte minst, vridit vad som bör vara en politisk debatt fokuserad på
sakfrågor och praktisk politik till en moralistisk diskurs som har
mera gemensamt med en söndagsskolemoral än med genomgripande
politiska diskussioner förda av individer präglade av integritet,
ifrågasättande och en uttalad vilja till kompromisser. Genom att på
det här sättet i praktiken underkänna motparten moraliska halt så
lyckas man helt enkelt eliminera en diskussion som kanske skulle
kunna innebära att man själv riskerar att behöva rucka på sina
principer och ifrågasätta de ståndpunkter som man grundar sitt
politiska tänkande på. Samtidigt kan man spegla sig i bilden
av sig själv som en uttalat positiv kraft i det politiska varat, och
om den spegelbilden råkar avslöja att man har en gloria hängande
över pannan, vad gör egentligen det? Man vet ju att man tillhör
den rätta sidan, så vem kan egentligen invända mot den typen av
bekräftelse?
GAL/TAN-distinktionerna
är alltså i praktiken ingenting annat än ett ideologiskt filter
som inte förtjänar den minsta uppmärksamhet, ett trubbigt och
onyanserat verktyg som enbart lämpar sig för den som vill stärka
sin självbild utan att därför vara tvingad att skärskåda sig
själv närmare. Att användandet av den här skalan också i
praktiken innebär ett aktivt propagerande för en libertariansk
hållning och att den därför är ett tydligt slagträ i den
politiska debatten, med det underförstådda syftet att underminera
den traditionella vänsterhållningen, är dessutom ytterst
allvarligt, i varje fall om man är en av de individer som
fortfarande tror att övergripande kollektiva lösningar krävs för
att åtgärda de fundamentala problem som verkar vara ett alltför
påtagligt inslag i vår värld. Att den forskning som den här
skalan bygger på, en forskning som roande nog har bedrivits av en
institution som går under namnet Chapel Hill Expert Survey (vilket
kan få vem som helst att undra hur djupt dessa ”forskare” har
tittat i flaskan efter insikter), är finansierad av diverse EU-organ
och Riksbankens Jubileumsfond gör väl den ideologiska slagsidan om
möjligt ännu tydligare. Så om det här analysredskapet
överhuvudtaget kan sägas avslöja någonting alls, förutom det som
dess förespråkare vill att det ska avslöja, så är det kanske i
första hand det faktum att även den statsvetenskapliga forskningen
helt uppenbart inte lever upp till ens elementära former av
vetenskaplig akribi. Så nästa gång du ser någon av dess
företrädare göra anspråk på att förklara världen, ta inte det
som sägs som något annat än en mycket vinklad partsinlaga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar