Det är väl bäst att inleda det här inlägget med en reservation, eftersom det nog givetvis är så att vissa saker helst bör förbigås med tystnad. Men ibland blir klådan omöjligt att motstå, det är bara att medge det. Så okej, jag vet att det här handlar om Cissi Wallin, en person vars närvaro i meningsfulla diskussioner och debatter är nästintill helt obegriplig, men vi får väl sätta in henne i ett större sammanhang och i första hand betrakta henne som ett symptom på den moralsjuka som florerar hos det här landets "liberala" medelklass av höger- och vänstersnitt. Det är för övrigt en gruppering som i varje fall jag har mycket svårt att känna någon som helst respekt för, och då inte minst på ett intellektuellt plan.
Någon större respekt för de människor som inte delar hennes egen livssituation och hennes präktiga värderingar visar inte heller Cissi Wallin, något som väl knappast är ägnat att förvåna. I dagens Expressen är det de vidriga rasisterna i Filipstad som får känna på Wallins fulla indignation. Så vi tar väl och tittar på vad Wallin har att komma med och till
att börja med så är ju det här citatet intressant, inte minst med
tanke på hennes famösa historia med Fredrik Virtanen:
"Mina
år i det homogena radhus- och villaområdet i småstadens utkant gav
mig den mest deprimerande och emotionellt fattiga tiden i livet
hittills. Mitt starkaste minne är inte de andra barnen som äskade
kebabpizza men aldrig riktigt pratade med den som bakade pizzan, mitt
starkaste minne är de vuxnas paniska rädsla för allt som avvek
från den egna klaustrofobiska världsbilden."
Vad
säger egentligen Wallin ovan? Jo, hon påstår för det första att
hon som barn var oerhört brådmogen och redan då hade en moralisk
kompetens, ett rakryggat beteende och en iakttagelseförmåga som en professor i etik knappt ens är kapabel att uppnå under slutet av sin karriär. För det andra så skriver hon
för säkerhets skull in sig i den kontext där invandraren står för
någonting djupare, mera äkta och mindre dysfunktionellt än vad den
"homogena svenskheten" har att erbjuda. Båda påståendena
är givetvis ytterst tveksamma även som partsinlagor, och frågan är
väl om Wallin ljuger medvetet eller om hon friserar sin livshistoria
på det sätt som många av oss gör när vi försöker ta poäng på
den? Det kan givetvis även handla om att Wallin helt enkelt har
dåligt minne och inte i första hand om några medvetna lögner/halvsanningar, men
jag reserverar mig i varje fall för sanningshalten i det hon säger.
Det passar alltför bra, närmast perfekt, in i det tankemönster som
vi förväntas försvära oss åt om vi vill vara människor av
högsta moraliska halt, och tyvärr tror jag nog att de flesta av oss
är betydligt skröpligare än så. Gör detta att vi kan sluta oss
till att Wallin ljuger/minns fel även i historien med Virtanen? Inte
nödvändigtvis, men den här "minnesbilden" är i varje fall inte något som gör
att min tilltro till henne ökar.
Vi lägger väl inte
överdrivet mycket krut på att hon använder sig av begreppet
"Svennebanan" i rubriken men samtidigt låter bli att
använda ordet "neger" i texten, av den enkla anledningen
att det är extremt tröttsamt att för miljonte gången konstatera
att fördomar och stereotypa kategoriseringar bara är upprörande
när de riktas mot vissa grupper i samhället, medan andra grupper
kan mötas av i princip vilka glåpord och anklagelser som helst utan
att någon av Wallins åsiktsfränder ens lyfter på ögonbrynet. Den
välvillige kan ju naturligtvis välja att tolka Wallins språkbruk som
ironiskt, men det finns inte mycket i texten som tyder på det, då
den är ett tydligt uttryck för den typen av stereotypiseringar,
schabloniseringar och ytliga argument som brukar känneteckna fördomsfulla diatriber. Att Wallin med illa dolt förakt påstår att de etniskt svenska barnen i Filipstad bär namn som
Lancelot och Kassandra är också ytterst talande. Vi kan nog med säkerhet utgå ifrån att
hon inte hade varit lika populär i sina egna kretsar om hon hade relaterat till
de färgade barnen i Filipstad med namn som Sambo och Boy. Sedan kan
man ju undra om hon hon känner till de mytologiska kopplingar som
finns till de namn som hon nämner, eller om det bara är de
konnotationer till den "degenererade" överklassen som de förmedlar som är skälet till hennes språkbruk? Inte minst
användandet av Kassandra är ju onekligen en smula roande om man drar
det hela ett varv till, eftersom Kassandras varningar aldrig togs på
allvar, på samma sätt som Wallin inte tar Filipstads barnföräldrars
oro på allvar.
För vad är det egentligen som sker i
Filipstad, och vad handlar folkomröstningen egentligen om? Jo det
handlar om att en stor del av kommunens befolkning känner en
uttrycklig oro för att blanda invandrade och svenska barn i en och
samma skola.
Detta
är givetvis inte direkt överdrivet smakligt, och den planerade
folkomröstningen har också väckt en hel del kritik. Samtidigt
påvisade ett inslag i Uppdrag Granskning extrema kostnader för
den flyktinginvandring som har skett till kommunen, och med en
arbetslöshet på närmare 90% bland invandrarna så är det väl i
varje fall knappast läge för att dra på smilbanden för den
ordinäre kommuninvånaren, oavsett etnisk
tillhörighet:
Det
finns givetvis även alternativa röster som hävdar att den
beskrivning av sakernas tillstånd som getts i rikstäckande media är
orättvis. Men
om vi ska tro Dagens Samhälle, en tidning/mediaportal som ges
ut/sköts av Sveriges Kommuner och Landsting, så hamnar Filipstad på
237:e plats av 289 när det kommer till Sveriges fattigaste
kommuner.
Det
är således svårt att riktigt veta vilket ben man ska stå på i
den här frågan, men vi kan nog i varje fall sluta oss till att det
ekonomiska läget i Filipstads kommun är ansträngt, och det är väl
ingen överdrivet vild gissning att tro att sammanslagningen av de
båda skolorna inte i första hand handlar om integration, utan
snarare ska tolkas som ett sätt att "trimma kostnader" i
den kommunala verksamheten.
Trots detta är det svårt att läsa
Wallins text på ett annat sätt än att hon anser att
sammanslagningen är i princip helt problemfri. Om vi då i det
fallet återgår till fröken Wallins egna reminiscenser från sin
barndom, som ju enligt vad hon själv säger var vitare än ett
snötäckt fält, så är det onekligen lite pikant när hon påstår
att: "Integration
är inte alltid lätt. Men det är inte barn som gör det svårt,
utan allra mest vuxnas enträgna fördomar."
Hur vet hon det, då hon inte själv som barn har växt upp i en
etnisk diversifierad omgivning och då
hennes egna barn knappt har nått skolåldern?
Roande nog så bor dessutom
Cissi Wallin på Södermalm, den del av Stockholm som är den mest
homogent vita miljön av samtliga stadsdelar i vår kungliga
huvudstad
För
övrigt så har jag själv vuxit upp i en "etniskt rensad"
miljö och jag kan inte påstå att den var överdrivet tolerant mot
den som var avvikande, vilket barn för övrigt mycket sällan är.
Det finns ingen anledning att tro att vår vilja att indela oss i
hierarkiska hackordningar skulle vara mindre frekvent förekommande
när olikheterna mellan de individer som ska samsas under ett och
samma tak blir om möjligt ännu mera markanta. Och den som har
bilden av barndomen som ett lyckorike där vi alla är vänner och
kramas, den personen har antingen vuxit upp som enda barn i en liten
by långt utanför all ära och redlighet eller också begåvats med
den uppenbara tendens till extrem amnesi som efter att en viss ålder
har inträtt verkar drabba alla som försöker dra sig till minnes
vad som utspelade sig när de var barn. Det är kort sagt en
lögnaktig beskrivning. Den må vara sockersött och gullig, och det
må finnas förklaringar och ursäkter för den, men den är inte
desto mindre en lögn.
Om vi nu bara kort återgår till
det som har skett och sker i Filipstad och som avslutning försöker
sätta in det i ett större sammanhang så finns det några faktorer
som bör beaktas om vi ska ge det hela en åtminstone något så när
rättvis bedömning. Det finns väl för det första väldigt få
undersökningar som visar att en skola där ett stort antal av
eleverna har tydliga språksvårigheter och kommer från hem utan
studievana också kommer att uppvisa goda resultat. Om dessutom en
relativt stor andel av eleverna inte har svenska som modersmål och
kanske t.o.m. kommer från hem där föräldrarna är analfabeter så
lär det problemet knappast bli mindre. Med det i beaktande så finns
det alltså fullgoda skäl till att ta Filipstads etniskt svenska
barnföräldrar och deras oro på allvar. Om detta sedan bör leda
till en segregerad skolmiljö är en helt annan sak, men att en
fattig kommun har svårt att bära kostnaderna för en dysfunktionell
och därmed även resurskrävande undervisningssituation är svårt
att ignorera.
Sätter vi då slutligen dessutom in
Filipstads barnföräldrar i den liberala idéströmning som Wallin
gör sig till taleskvinna för så ingår vinstmaximering som ett
mycket bärande, för att inte säga helt dominerande, inslag i den
liberala ideologin. Trogen de outgrundliga marknadsmekanismerna,
trogen ett konkurrenstänkande där den "initiativrike
innovatören" ges full rätt att skörda alla fördelar som
hans/hennes kreativitet för med sig, trogen den Homo
economicus-modell som är idealet för den liberala individen,
förväntas du att göra allt för att maximera din egen nytta, inte
minst eftersom ett sådant beteende även förväntas leda till en
ökad samhällsnytta. Ska vi då utifrån den förutsättningen
ondgöra oss över att Filipstads barnföräldrar tar till alla medel
för att försäkra sig om att deras barn får de konkurrensfördelar
som vi alla förväntas sträva efter? Ja, det kan vi göra om vi
vill, men då får vi nog vara beredda på att vi omgående bör
skapa en helt annan samhällsmodell än den som Cissi Wallin och
hennes liberala medelklassvänner försvär sig åt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar