Karl Ove Knausgård är en mycket begåvad romanförfattare, som
tyvärr har förletts att tro att hans förmåga att rekapitulera den
egna uppväxten och även i övrigt komponera skönlitteratur av
hygglig bärighet också med automatik gör honom till en begåvad
tänkare. Så är inte fallet. Det framgår med obönhörlig
tydlighet när man läser hans essäsamling Om hösten,
ett enda långt bevis för att det faktum att man skriver litteratur
inte nödvändigtvis innebär att man har någonting av vikt som kan
vara värt att berätta om.
Det
är just det banala som är Knausgårds signum, det bleka, det
förutsägbara, det rutinmässiga tänkandet som egentligen aldrig
vare sig gräver ner sig på djupet eller svingar sig upp mot
höjderna. Det är just hans förmåga att göra den träaktiga och
fadda verkligheten till centrum för hans litterära universum som
gör att hans romaner fungerar, men det är också det som gör att
hans essäer havererar. Knausgård har helt enkelt inget intressant
att berätta när han kliver utanför sitt eget synfält, han är i
grund och botten en solipsistisk författare, en individ som inte
egentligen tar in världen, och som just på grund av avsaknaden av
kapaciteten att kommunicera med omgivningen blir hänvisad till att
återge den i stumma, sepiabruna färger, där bristen på liv får
det som beskrivs att förbli ett främmande objekt, en rekvisita för
funderingar som har tänkts miljoner gånger förut. Och när
historien uteblir, för historieberättandet är trots allt
Knausgårds styrka, så blir världen en pappkuliss, en tom teater
betraktad genom en tubkikare av en individ som inte egentligen är
intresserad av det han ser, även om han själv har låtit sig
förledas till att tro att han är det.
Det
här är helt enkelt ingen angelägen litteratur, och om den, som
Knausgård hävdar, är skriven för hans nyfödda dotter så kan jag
inte tänka mig annat än att hon blir djupt besviken över det
litterära arv som hon förärats. För vad hon får är pladder.
Visst, någon enstaka formulering sticker ut, någon enstaka bild
fastnar i några sekunder innan den dränks av nästa mening, men för
det mesta är det enda Knausgård förmedlar en form av vitt brus,
ett torrt sprakande knaster som saknar egentligt innehåll. Han är
som ett barn som ser sin första biofilm och inte kan låta bli att
kommentera allt han ser med en manisk svada, men det verkar inte vara
förundran inför det han ser som verkar driva honom, utan mera en
form av panisk rädsla för tystnaden, som om han tror sig kunna
prata sig bort från det faktum att han för det mesta inte har
någonting att säga. Det är en besvärjelse som är dömd att
misslyckas.
Det
hela mynnar ut i en form av litterär Wikipedia, där anspråken är
encyklopediska, men där Knausgård i själva verket bara tummar på
ytan av det han beskriver, bilderna är fadda och intetsägande, och
kunskaperna om det som beskrivs inte större än de man kan googla
sig fram till på några minuter. Det är därför intressant att han
säger att livet finns i det som vi inte minns, och att vi inte
förmår att uppskatta det som livet verkligen är, de stunder som vi
verkligen lever, något som Knausgård på ett klichémässigt sätt
verkar förbinda i första hand med sin roll som far, i en apoteos
över barnet, en trop som är ett minst sagt uttjatat och tröttande
inslag i vår kultur men som han ändå verkar ansluta sig till utan
minsta distans. För om formen, som Knausgård hävdar, ska vara
osynlig i litteraturen så krävs det att den ska låta sig skymmas
av det innehåll som texten förmedlar. När detta innehåll då
utgörs av de händelser som vi glömmer så fort vi har upplevt dem,
inte för att de var så eteriska att vi inte lyckades fånga dem,
utan enbart för att de var så ointressanta att vi knappt noterade
dem när de ägde rum, så faller texten ner i ett hål där den
formmässiga ramen blir som ett pepparkaksmått, en tunn vass kant
som omsluter vad som i praktiken är ingenting annat än ett tomrum.
Därmed inte sagt att resultatet blir fullständigt ointressant, men
det spänningsfält som ändå uppstår i texten har inte så mycket
med dess innehåll att göra som med den bild av Karl Ove Knausgård
själv som går att mejsla fram när man läser mellan raderna. Fram
tonar ett porträtt av en människa som frenetiskt försöker skriva
sig in i en delaktighet i världen som han i själva verket inte
förmår att känna, en människa som lägger texten som ett
skyddande filter mellan sig och världen och som noga undviker alla
sprickor som skulle kunna ge ens en skymt av hans rätta ansikte.
Autofiktionen brukar ibland presenteras, och inte minst tolkas, som
en nästintill naken sanning, som något som för oss närmare den
person som den litterära texten kretsar kring, men det är givetvis
en chimär, för det handlar om en litterär fiktion som inte skiljer
sig nämnvärt från alla de övriga varianter av den typen av
fabuleringar som existerar. Vad autofiktionen istället bygger upp är
en spegelsal, en rad mer eller mindre förvrängda illusioner som
lätt får både läsaren och författaren att gå vilse. Men medan
läsaren har en annan värld att återvända till när fiktionen har
släppt sitt grepp, även om givetvis inte heller den världen kan
ställa upp några exakta sanningsanspråk, så är författaren dömd
att för evigt irra runt i sin självskapade labyrint. Och någon
Ariadne som kan leda Knausgård ut ur den labyrinten verkar det inte
gå att hitta. Dold bakom otaliga spegelbilder som egentligen inte
visar någonting alls irrar han vidare, en hypergrafiker som,
ironiskt nog, skriver sig bort från världen i sin önskan att närma
sig den.
Ett
grundläggande problem med Knausgård är dessutom att han tar sig
själv på djupaste allvar, för även om han koketterar med att han
inte förstår Heidegger (Vem gör förresten det? Knappt ens
Heidgger själv troligtvis…) så är en av de få litterära
referenserna i boken Rüdiger Safranskis biografi om den snårige
tyske filosofen. Hänvisningen blir därför snarare någon form av
ironisk blinkning, som om Knausgård vill säga oss att visst förstår
han mycket mer än vad han vill erkänna, men att lite klädsam
blygsamhet aldrig är i vägen. Det är något pubertalt, närmast
gymnasieintellektuellt över den hållningen, man visar upp
fjäderdräkten men är samtidigt noga med att markera att man vet
att den kanske inte är så välputsad som den borde vara. Anspråken
är höga, men förmågan att leva upp till dem sviker och det är
också de essäistiska inslagen i romansviten Min Kamp
som saggar ner berättartempot i böckerna, jagar ur mig ur
fiktionen, och får mig att irriterad treva efter rödpennan
och undra över om lektören hade kisspaus när manuset släpptes
igenom. Jag brukar sällan anteckna eller klottra i mina böcker, men
i den sjätte delen av Min Kamp drog
jag stora kryss över sidorna 221 till 227 och konstaterade att det
var länge sedan jag läste något som var så pretentiöst och
samtidigt så svamligt förutsägbart och helt i avsaknad av originalitet.
Strax därefter slutade jag att läsa boken eftersom jag utgick ifrån
att jag skulle drabbas av en oemotståndlig lust att kasta den i
väggen när jag kom till Knausgårds långa essä om Hitler. Detta
av ett mycket enkelt skäl. Jag har läst bokstavligen allt det som
Knausgård stödjer sig på för sin Hitleressä och oerhört mycket
mer än så om ämnet. Tror jag därför att jag kan skriva en
fyrahundrasidig essä om Hitler som har det minsta av intresse att
säga som inte har sagts ett otal gånger förut, och dessutom på
ett mycket mer välformulerat och genomtänkt sätt? Svar nej!
Knausgård borde ha ställt sig själv samma fråga och kommit fram
till samma slutsats. Att han inte gör det säger mer om honom än
någonting annat i hela hans produktion. Och det är väl där vi får
söka anledningen till att Om
hösten
är ett havererat verk, ett slöseri med papper och tid som med
fördel kan ersättas med i princip vilken syssla som helst. Och det
var väl förhoppningsvis inte Knausgårds avsikt...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar