Mänskligheten är egentligen inte särskilt svårgripbar, den är
snarare extremt förutsägbar och följer nästintill helt slaviskt
vissa etablerade grundläggande mönster som den bara rent temporärt
gör några avsteg ifrån. Någonstans djupt inom oss, det må ha
genetiska förklaringsgrunder eller bero på något helt annat, finns
trots det övertygelsen om att vi som individer är originella, att
vi som personer är ett unikum som saknar motsvarighet, både i den
värld som nu omger oss och i den historia som föregick vår
existens. Med risk för att göra någon besviken så måste jag
avslöja att jag inte direkt delar den uppfattningen. Den som låter
sig överraskas av sig själv måste antingen lida att en allvarlig
form av schizofreni, vara extremt drabbad av alzheimers eller ha en
stark inneboende drift till självförnekelse. För egen del måste
jag konstatera att det enda som möjligtvis överraskar mig när det
kommer till mig själv är min totala oförmåga att just överraska
mig själv. Jag reagerar i princip alltid på samma sätt, nästintill
oavsett vad det gäller. Ett av de beteendemönster som uppenbarligen
är fast förankrat djupt inuti mitt psyke är att jag tenderar att
läsa böcker/texter på ett och samma sätt. Det sättet
kännetecknas av en från början välvillig inställning, där jag
ibland t.o.m. (om än motvilligt) kan finna mig nicka instämmande
till det författaren skriver. Den inställningen brukar dock för
det mesta mattas radikalt allt eftersom jag fortsätter att vända
blad, för att till slut mynna ut i ett aktivt ”felfinnande” med
rödpennan i högsta hugg. Det senaste offret för den hanteringen är
Qaisar Mahmood, vars bok Jakten på svenskheten
vi nu ska titta närmare på.
Boken
är kanske inte direkt något mästerverk rent stilistiskt sett, och
jag stör mig en del på den staccatoprosa som Mahmood använder. Men
det är en mindre invändning och boken saknar inte intressanta
reflektioner, även om den kanske i ärlighetens namn mest skrapar på
ytan av det den säger sig vilja beskriva. Nu är berättelsen i och
för sig uppbyggd som en form av roadtripp, och det ligger som bekant
inom den genrens ramar att det därför handlar om rapsodiska
överblickar där objekten flimrar förbi nästintill utan att
överhuvudtaget fastna på näthinnan. Det skulle därför kunna
sägas att det boken förlorar i djup det vinner den i bredd, men det
personliga perspektivet är så dominerande att det vidgade synfältet
oundvikligen domineras av författarens egna idiosynkrasier. Det må
vara förklarligt och kan utan tvekan ses som en tydlig manifestation
av författarens personlighet, men en reportagebok där det saknas
vilja att gå i clinch med de företeelser som ska beskrivas har
kanske inga större utsikter till att lyckas med sin uppgift.
Vem
är då Qaisar Mahmood? Hans föräldrar invandrade från Pakistan,
men Qaisar själv är om inte född så i varje fall uppväxt här,
närmare bestämt i Tensta. Han säger sig inte känna sig hemma
någonstans, vare sig i Sverige eller i Pakistan, men verkar
samtidigt inte uppvisa några av de mera tydliga tecken på det
”utanförskap” som ingår i den gängse bilden. Han har t.ex.
jobbat med integrationsfrågor och varit anställd både på
Riksrevisionen och i Regeringskansliet, så han är således knappast
någon pizzabagare från förorten. Han beskriver sig visserligen som
en klassresenär, men ska man döma efter hans sociala kontaktnät så
verkar han vara minst sagt väletablerad inom den övre medelklassen
och den urbana eliten. Det är inte bara så att hans vänner till
stora delar förefaller vara välutbildade akademiker som bor
centralt i Stockholm, även under den roadtripp som han gör så
välkomnas han runtomkring i landet av vänner ur samma sociala
skikt, människor som har sommarhus på Österlen, som åker på
konferenser runtomkring i världen och som uppvisar alla tecken på
att tillhöra den akademiska elit där Mahmood själv ingår. Han är
således, trots sitt uttalade utanförskap, knappast i avsaknad av
ett välfungerande och stort socialt nätverk (ett begrepp som jag
för övrigt hatar). Han förefaller att vara nöjd med den
situationen och är inte direkt villig att kliva över gränserna för
sin sociala kontext och lämna sin privilegierade tillvaro, och
påstår sig dessutom ur ett perspektiv som inbegriper både erfaren
främlingsfientlighet och invandrares position i Sverige göra större
nytta på Östermalm än i Tensta. Detta samtidigt som han beklagar
sig över att han betraktas som en Onkel Tom på sin arbetsplats,
dvs. som en färgad person som tjänstgör som ursäkt för vad som i
grunden är rasistiska strukturer. Han är alltså hellre ett
självvalt alibi för överklassen, akademikerskrået och den övre
medelklassen, snarare än en förebild för under- och arbetarklassen
i förorten. Tydligare exempel på kooptering, och en mera uppenbar
förväxling av egennytta med allmännytta, får man väl ägna lite
tid för att snoka reda på. Därmed inte sagt att jag kräver, eller
ens förväntar mig, att han ska göra något avsteg från det liv
som han har skaffat sig och verkar uppenbart nöjd med, men det är
oundvikligen något inkonsekvent att klaga på vad man uppfattar som
särbehandling när den är negativ och samtidigt vara fullt beredd
att urskulda den när den verkar till ens egen fördel.
För
trots sin sociala situation är Mahmood snabb på att måla upp
bilden av sig själv som en outsider, som mannen som på sant vilda
västernmanér kliver av tåget för att ställa allting till rätta,
ensamvargen som visserligen umgås i flock, men som samtidigt sätter
en ära i att distansera sig ifrån den. Som alltid handlar det väl
i det här fallet mera om personens självbild än om en faktisk
beskrivning av sakernas tillstånd, även om vi givetvis inte därför
ska undervärdera kraften hos de tolkningsraster av mera
självförhärligande typ som vi alla håller oss med. Men allt detta
prat om utanförskap och identitetsförlust som är så oerhört
trendigt, inte minst bland människor som tillhör eliten, gör mig
något konfunderad. Jag kan inte låta bli att inrangera detta
tankekluster bland begrepp som "utbrändhet" och liknande,
dvs. ord/beskrivningar som i första hand tjänstgör som en
statusmarkör för den individ som brukar dem och knappt ens i andra
hand beskrivet ett faktiskt tillstånd. Det säger kanske mer om
dessa personers narcissistiska läggning än om någonting annat, för
vem känner sig egentligen inte malplacerad i tillvaron? Är det
någon som tror att det överhuvudtaget existerar människor som inte
känner sig främmande under stora delar av sitt liv? De som tror att
andra ingår i en stor gemenskap har för det första dålig koll på
hur gruppsykologi fungerar, och för det andra en något nedlåtande
hållning som lyfter fram deras egen utkorade position som ett ensamt
skär i en stor och strömmande fors, medan resten av oss är smågrus
som villigt låter oss dras med av strömmen.
Nu
är jag själv en person som tycker om att generalisera. Jag dömer
fort, jag dömer hårt, och jag ändrar mig mycket sällan. Den
person som har fallit ur nåden för mitt vidkommande får kämpa
väldigt hårt för att återigen kunna gå igenom nålsögat, men
jag är inte så säker på att jag i det avseendet skiljer mig
nämnvärt från större delen av befolkningen. Det påstås av vissa
(den kände arkitekten Mies van der Rohe sägs tillhöra dem som har
sagt det) att ”Gud bor i detaljerna”, och jag väljer att tolka
det begreppet som en indikation på att det går alldeles utmärkt
att dra slutsatser om en större helhet utifrån de byggstenar som
den helheten består av. Freudianska felsägningar är en sak,
enskilda avvikande tolkningar gör vi alla, men när det kommer till
beteenden som är en integrerad del av personligheten så är i varje
fall jag benägen att tro att det avslöjar fundamentala sanningar om
den vi är även ur ett helhetsperspektiv. Så kanske kan Mahmoods
motorcykelåkande säga oss mer om vilken typ av person han är än
vad han själv förefaller vara medveten om. Det är nämligen på
motorcykel som Mahmood gör sin roadtripp, och även om klichéerna
om motorcykelåkandets fröjder är lika legio som banala (frihet,
ensamhet, gemenskap med andra motorcykelåkare o.s.v., du har hört
dem förut...) och avslöjar att han åtminstone i det avseendet är
ett lika stort flockdjur som de flesta av oss, så är det i första
hand då han beskriver sitt körsätt som han avslöjar sig. Det
beteendet förtjänar ett utförligt citat:
"För
att jag ska kunna köra lite snabbare än vad som är påbjudet har
jag utvecklat en speciell körteknik. Dessutom behöver jag få
utlopp för sådant som jag inte kan leva ut under arbetstid. Höga
halter av adrenalin. Jag väntar in någon bilist som kör lite
snabbare än andra och låter honom, oftast är det en han, köra om
mig. Därefter lägger jag mig bakom bilen och försöker minska
avståndet. Detta skapar en stress hos föraren framför mig som ändå
har en benägenhet att köra lite snabbare än andra. Vips kör både
han och jag lite snabbare. De flesta brukar efter några kilometer
försöka kyla ned farten genom att lägga sig i den högra, lite
långsammare, filen. Rädslan för att bli av med körkortet
övermannar fartdjävulen. Jag kör om dem snabbt och lägger mig
sedan också i den högra filen och saktar ned farten så att
avståndet mellan oss är mindre än det rekommenderade
tre-bils-avståndet. Efter någon kilometer brukar 90 procent av
förarna köra om mig och så fortsätter samma procedur ända tills
någon av oss svänger av.
[---] Sedan finns det andra mer professionella fortkörare som man inte lika enkelt kan hetsa. De kör fort för att de är vana eller vill komma fram snabbare. Med dessa får man turas om att leka hare. Man får ge dem draghjälp för att få samma hjälp tillbaka. En ligger bakom och drar på den andre. Har man tur kan man få med sig några ytterligare bilister och vips kan man vara tre till fyra fordon som leker karavan. Det känns på något sätt säkrare och mindre sannolikt att man skulle åka fast för fortkörning om man är fler som kör alldeles för snabbt.
[---] I vårt fall handlar det om att fördela riskerna med att förlora körkortet." (s. 230ff.)
[---] Sedan finns det andra mer professionella fortkörare som man inte lika enkelt kan hetsa. De kör fort för att de är vana eller vill komma fram snabbare. Med dessa får man turas om att leka hare. Man får ge dem draghjälp för att få samma hjälp tillbaka. En ligger bakom och drar på den andre. Har man tur kan man få med sig några ytterligare bilister och vips kan man vara tre till fyra fordon som leker karavan. Det känns på något sätt säkrare och mindre sannolikt att man skulle åka fast för fortkörning om man är fler som kör alldeles för snabbt.
[---] I vårt fall handlar det om att fördela riskerna med att förlora körkortet." (s. 230ff.)
Det
här talar väl egentligen för sig självt, men jag måste ändå
säga att även om jag har läst många direkta dumheter i mina dar
så hamnar det här trots allt mycket högt på listan över
uppvisningar av total stupiditet. Qaisar Mahmood är välutbildad,
han har haft flera statliga toppjobb, och gör på intet sätt
intryck av att vara en ointelligent person. Samtidigt är han helt
uppenbart ett fullständigt praktarsel i trafiken, en person som
skiter fullständigt i att han riskerar andra människors liv genom
ett beteende som är så ansvarslöst att det nästintill framstår
som absurt. Märk väl, han var 39 år när boken gavs ut, men
uppvisar samtidig ett beteende som knappt ens går att beskriva som
pubertalt, en ren rövhålsmentalitet som är så sanslöst imbecill
att det får mig att tro att hans hjärnceller har tagit permanent
semester. Det går inte att diagnosticera honom som något annat än
en fullblodsnarcissist, en fullständigt omogen person som
tillerkänner sig rätten att göra som han vill och vars eget väl
och ve är det absolut centrala, oavsett vilka följder det kan få
för omgivningen. Att han inte själv förstår hur bottenlöst
idiotiskt hans beteende är, utan snarare skryter med hur han
utsätter omgivningen för risker som de på intet sätt har bett om,
får mig att tro att han är helt oförmögen att ta in någonting
annat än sig själv i sin världsbild. Det finns en hel del i övrigt
i hans bok som säger att bedömningen har fog för sig.
Eftersom
han inte verkar förstå något så elementärt som att hans sätt
att förvandla våra vägar till lekplatser för hans sårade manliga
ego är direkt olämpligt (för att uttrycka det mycket milt) så får
det mig att undra om han överhuvudtaget är kapabel att se kritiskt
på sig själv? Det finns ingenting i boken som talar för det, för
han skärskådar aldrig sitt eget beteende det minsta, utan ägnar
sig enbart åt att fundera kring hur omgivningen behandlar honom, och
då givetvis mestadels på ett negativt och oförstående sätt,
vilket givetvis är ytterligare ett tydligt uttryck för narcissism.
Denna tendens att ha det egna jaget som norm för vad en människa
kan sägas vara avspeglar sig också i hans förhållningssätt till
hur vi ska tolka den värld som vi lever i och de individer vi är.
Föga förvånande är det även i det fallet ett osjälvständig
anammande av trötta postmoderna stereotyper som utgör bärande
inslag i hans resonemang. Mahmood pratar om globaliseringen, han
pratar om hur vi nu själva väljer och skapar vår identitet, han
pratar om hur vi växlar identiteter beroende på den kontext vi
vistas i, han gör således den tolkning av världen som man ska göra
om man är initierad på rätt sätt, dvs. om man tillhör just den
liberala överklass som han faktiskt tillhör. Den
världen/verkligheten är uppenbarligen, enligt både honom och en
hel del andra ”trosfränder”, inte bara förbehållen den
överklass som ena veckan är på konferens i London, och andra
veckan besöker vänner bosatta i de "finare" orterna i
Sverige, utan utsträcks till att gälla alla, även den arbetslösa
undersköterska i Karlstad (för att ta ett exempel) som inte har
haft råd eller möjlighet att göra det som Mahmood och hans vänner
däremot gör utan att ens reflektera över det. Att han anser att
han själv och hans medelklassvänner utgör normen för det som kan
sägas vara en genuin människa är inte heller något som han gör
någon hemlighet av, och hans utdömande av alternativa liv är
total, som när han påstår att ”[i] globaliseringens kölvatten
finns det gott om förlorare: individer som varken rör sig socialt,
geografiskt eller ekonomiskt" (s. 261.). Om vi gör bruk av
samma typ av tolkningsramar som det brukar vara populärt att använda
när det handlar om genus- och rasismdiskurser så krävs det ingen
större ansträngning för att konstatera att Mahmood därigenom gör
sig skyldig till vad som kanske kan kallas för ”det liberala
felslutet”. Det är nämligen inte överdrivet svårt att notera
hur det liberala idealet implicit görs till norm för hur vi alla
bör inrikta våra liv i det citat som anges. Den som är nöjd och
trivs bra med att bo kvar i sitt lilla samhälle, som jobbar på
ortens snickerifabrik för ungefär samma lönenivå som han/hon
alltid har haft, och som gillar att umgås med de vänner som han/hon
har växt upp med, den personen är en "förlorare". Och
det enbart för att han/hon inte vill leva sitt liv på det sätt som
Mahmood och hans polare uppfattar att deras liv är beskaffade. Jag
har väldigt svårt att se skillnaden mellan det här sättet att
resonera och de rasistiska åsikter som många (jag säger inte att
Qaisar Mahmood tillhör dem) närmast med automatik tillskriver just
de personer som väljer ovanstående livsstil.
Det
finns överhuvudtaget ett uppenbart von oben-perspektiv i de
betraktelser som Mahmood gör. Den arbetarklass som han kontrasterar
mot den upplysa medelklass som han själv tillhör (en klass som
enligt honom själv är drivande i alla förändringar som sker,
medan landsortsbefolkningen bara är trög och odynamisk) är bara
något som han ser på avstånd, i backspegeln på den motorcykel som
han kör. För även om han säger att vare sig svenskheten eller den
svenska befolkningen är ett enhetligt fenomen som det är enkelt att
definiera så är det oundvikligen så att han gör på samma sätt
som vi alla gör, betraktar världen ur en lins som är grumlad av de
sanningar som vi själva försvär oss åt. Det är givetvis oerhört
svårt att undvika, en form av antropologiskt dilemma som knappast
går att undvika, och som dessutom oundvikligen underminerar det
sökande efter ”svenskheten” som han bedriver, eftersom ett
sökande efter en delaktighet aldrig kan bedrivas utifrån. Det är
olyckligt, men knappast något som han ska lastas för, mer än
möjligtvis såtillvida att det går att ifrågasätta om inte den
fråga som vägleder hans undersökning i själva verket är
felställd och konstruerad på ett sätt som gör att ett svar aldrig
kan erhållas?
Samtidigt
pratar han översiktligt om klass och socioekonomiska förhållanden,
i första hand när det kommer till invandrare, men även rent
generellt vad det gäller samtliga medborgare i det här landet. Han
verkar dock vara helt oförmögen att ta in att det faktiskt finns
tolkningsraster som inte ligger i linje med det liberala ideologiska
paket som han själv har köpt, och att han inte hittar någon typisk
"svenskhet" på sin rundtur kan kanske också ses som en
tydlig indikation på att han själv är så fast förankrad i sitt
ideologiskt präglade tolkningsraster att han överhuvudtaget inte
förmår att förstå vad han ser. När han nämner Edward Saids
Orientalism, så
är det med den underförstådda utgångspunkten att Saids
perspektiv, där västvärldens fördomar och schabloner demaskeras,
är det allena saliggörande, något som åtminstone för mig
framstår som en något stympande inställning. Saids bok
må ha varit banbrytande, men det
går i grund och botten
alldeles utmärkt att skriva in i den
inte bara i den postkolonial
kontext där den så gärna
placeras, utan även i en kolonial
diskurs,
eftersom den beskriver förhållandet mellan västvärlden och de
kolonialiserade
områdena ur ett maktperspektiv där det enbart
är västvärldens fördomar
som skärskådas. Genom att
därigenom framställa den ena parten som offer och den andra som
förövare, och helt bortse från de uppenbart dialektiska aspekterna
av all mänsklig interaktion,
undermineras också
möjligheten för en genuin diskussion som kan åtminstone göra
ansatser till att överbrygga de skillnader som existerar. Och om
Mahmood ändå säger sig vara medveten om existensen av ett ”vi
och dem-tänkande” så verkar han inte helt villig att inse att han
själv, precis som vi alla, ger tydliga uttryck för samma typ av
tolkningsraster. Han skulle säkert trivas alldeles utmärkt i en på
ytan heterogen grupp av karriärmässigt framgångsrika akademiker
precis som han själv och tro att den gruppen är ett konglomerat av
olika folkgrupper, religiösa övertygelser, politiska åskådningar
o.s.v., när det vid en närmare titt visar sig att den gruppens
medlemmar i själva verket är karbonkopior på varandra. Och skulle
den gruppen helt plötsligt inte ha någon annan grupp att definiera
sig emot (det må vara landsortsbefolkning, arbetarklass, SD eller
starkt religiösa invandrare som vägrar att anpassa sig till det
liberala idealet) så skulle Mahmood och hans kompisar säkert känna
sig om möjligt ännu mera alienerade än vad de nu gör, eftersom
ramverket för deras världsbild och inte minst för deras självbild
inte längre skulle finnas där. Problemet är nämligen att alla
grupperingars viktigaste funktion är att avgränsa sig mot andra,
konkurrerande grupper, något som gör tron på att vi ska kunna
skapa en fungerande gemenskap som inrymmer många olika etniciteter,
religioner, kulturella mönster, m.m., m.m., är naiv på gränsen
till det rent aningslösa. Och det är nog ingen långsökt gissning
om jag framför hypotesen att det värsta som skulle kunna hända
Mahmood och de som tillhör hans grupp vore att de verkligen hittade
den gemenskap som de så lätt förfaller till att tro att alla andra
deltar i och därmed inte längre kan vara kvar i den grupp (gruppen
för den självständige, kritiske och upplyste liberale akademikern)
som har som sitt allra främsta kännetecken att den förnekar själva
grundbulten i sin identitet, något som den gör via den närmast
totala konformitet som ryms inom klichéerna om identitetslöshet,
globalisering, det självvalda livet m.m., m.m.
Den rädsla för gruppidentitetens upplösning och det gränsöverskridande som kan bli fallet av det tar sig också tydliga uttryck i hur ”främlingsfientlighet” och ”rasism” presenteras av Mahmood. ”Främlingsfientligheten” handlar alltid bara om rädslor, aldrig om sakligt grundade argument. Företrädaren för den typen av åsikter är per definition lågutbildad, socialt i bakvattnet, arbetslös eller inte delaktig i arbetslivets högre sociala skikt, okunnig och rädd för förändringar. Om dessa stackars obildade och underprivilegierade personer sedan försöker få en faktiskt saklig grund till sin skepsis mot invandringen, som t.ex. i fallet med BRÅ:s nyligen aviserade nya undersökning om förhållandet mellan brott och etnicitet, då avfärdas detta ”faktasökande” som ett resultat av just fördomar. Du anses vara okunnig om du är ”främlingsfientlig”, men gör du några ansatser att ersätta den okunnigheten med ett empiriskt faktaunderlag, då kritiseras du ännu en gång för att vara fördomsfull. Så du ska alltså hållas kvar på din okunniga nivå, så att de som nu avfärdar dig som rasistisk, lågutbildad, socialt misslyckad och inte så lite korkad, kan nåla fast dig i den schablonbild som de själva målar upp, utan att de någonsin skulle komma på tanken att de själva är fördomsfulla. Gör du ett försök att ”höja dig”, att bredda din kunskapsbas från det som från de ”icke fördomsfulla” sida anses vara en känslostyrd och ogrundad argumentation, då blir du helt plötsligt ett hot, eftersom en faktisk empirisk grund till det du hävdar innebär att det helt plötsligt är deras världsbild som måste ruckas. Frågan är således, vem är mest rädd för förändringar, den ”främlingsfientlige” lågutbildade SD:aren, eller den högutbildade ”fördomsfrie” liberalen? Ingen av dem är det minsta villig att släppa in den andre på dennes egna villkor, och jag har svårt att urskilja på vilket sätt de tankestrukturerna kan sägas skilja sig från varandra. Det är båda två ett belysande exempel på vad jag kallar för en ”T-ford-argumentation”, dvs. du får vara som du vill för att bli insläppt av oss, så länge du är som oss.
Den rädsla för gruppidentitetens upplösning och det gränsöverskridande som kan bli fallet av det tar sig också tydliga uttryck i hur ”främlingsfientlighet” och ”rasism” presenteras av Mahmood. ”Främlingsfientligheten” handlar alltid bara om rädslor, aldrig om sakligt grundade argument. Företrädaren för den typen av åsikter är per definition lågutbildad, socialt i bakvattnet, arbetslös eller inte delaktig i arbetslivets högre sociala skikt, okunnig och rädd för förändringar. Om dessa stackars obildade och underprivilegierade personer sedan försöker få en faktiskt saklig grund till sin skepsis mot invandringen, som t.ex. i fallet med BRÅ:s nyligen aviserade nya undersökning om förhållandet mellan brott och etnicitet, då avfärdas detta ”faktasökande” som ett resultat av just fördomar. Du anses vara okunnig om du är ”främlingsfientlig”, men gör du några ansatser att ersätta den okunnigheten med ett empiriskt faktaunderlag, då kritiseras du ännu en gång för att vara fördomsfull. Så du ska alltså hållas kvar på din okunniga nivå, så att de som nu avfärdar dig som rasistisk, lågutbildad, socialt misslyckad och inte så lite korkad, kan nåla fast dig i den schablonbild som de själva målar upp, utan att de någonsin skulle komma på tanken att de själva är fördomsfulla. Gör du ett försök att ”höja dig”, att bredda din kunskapsbas från det som från de ”icke fördomsfulla” sida anses vara en känslostyrd och ogrundad argumentation, då blir du helt plötsligt ett hot, eftersom en faktisk empirisk grund till det du hävdar innebär att det helt plötsligt är deras världsbild som måste ruckas. Frågan är således, vem är mest rädd för förändringar, den ”främlingsfientlige” lågutbildade SD:aren, eller den högutbildade ”fördomsfrie” liberalen? Ingen av dem är det minsta villig att släppa in den andre på dennes egna villkor, och jag har svårt att urskilja på vilket sätt de tankestrukturerna kan sägas skilja sig från varandra. Det är båda två ett belysande exempel på vad jag kallar för en ”T-ford-argumentation”, dvs. du får vara som du vill för att bli insläppt av oss, så länge du är som oss.
Och
att avfärda allt som inte är totalt inkluderande som rasistiskt är
en smula tröttande och föga konstruktivt. När Mahmood påstår att
”svenskheten” som begrepp är uppbyggd kring en rasistisk kärna,
där blondheten är den gemensamma nämnare som förenar alla, så är
det ingenting annat än nonsens. Det handlar snarare om en kulturell
identitet med ett inpräglat beteendemönster, där varje avvikelse
betraktas som just en avvikelse. Sedan må den automatiska
föreställningen som möter den som ser annorlunda ut och som
förutsätter att han/hon inte förmår att tillgodogöra sig
beteendemönstret vara en irriterande och oönskad företeelse, men
det skiljer inte det förhållningssättet från det som försiggår
inom ramarna för vilken gruppidentitet som helst, oavsett vilken
gruppering vi pratar om. Att tro att en person som är iklädd en
skinnväst med Hells Angels-emblem skulle välkomnas med öppna armar
om han klev innanför dörrarna till ett frikyrkomöte är naivt. Det
handlar om skillnader, det handlar om vår inbyggda tendens att
schematisera och kategorisera det vi möter omedelbart. Det är inte
nödvändigtvis rasism. Det kan vara det, men det behöver inte vara
det, och det är det absolut inte med automatik. Och på samma sätt
som Hells Angels-medlemmen kan bli en fullvärdig medlem i
frikyrkoförsamlingen så kan invandraren också få tillträde till
”det svenska”, vad nu det kan sägas utgöra? Men det kräver att
man anpassar sig till de normer som gäller. Inte helt och fullt, för
det är det ingen som gör och knappast heller någon som kräver att
man ska göra, men i så pass stor utsträckning att ens närvaro
inte alltid skaver för de andra som är närvarande. Och detta för
gäller alla sociala sammanslutningar, oavsett hur stora de är och
vad de är uppbyggda kring. Om du vill vara medlem men tycker att du
själv ska sätta upp reglerna för vad det medlemskapet ska
innebära, så bör du nog fundera ett varv till på om det där är
en gemenskap som du egentligen vill och och inte minst bör tillhöra.
Men för en person som har egna regler för hur man ska bete sig i
trafiken så är det givetvis helt otänkbart att han ska bli tvingad
att anpassa sig till någon annan i de övriga sfärerna i vår
sociala vardag. Andra uttrycker motstånd mot att förändra sig, det
gör inte Mahmood (åtminstone inte enligt sin egen självbild), dvs.
under förutsättning att han kan få omgivningen att tolerera det
sätt som han beter sig på. Han verkar inte förstå att vi som
människor faktiskt i de flesta fall är nästintill fullständigt
likgiltiga för vår omgivning så länge den inte ”stör oss”.
Vi vägrar att förändra oss inte för att vi nödvändigtvis hyser
någon ovilja mot förändringen i sig, utan för att den helt enkelt
orsakar en onödig friktion som inte ger oss något och som vi kan
klara oss utan. Och när föreställningen om gemenskapen innebär
att de som utgör den från början är de som ska rucka på det som
håller den samman, oavsett hur oartikulerade de sammanhållande
faktorerna är, så ska man kanske inte bli allt för förvånad om
man möter motstånd. Om jag är vegetarian så går jag kanske inte
nödvändigtvis med i ortens jaktlag, och gör jag det så får jag
kanske finna mig i att det finns förväntningar på mig att jag ska
följa det mönster som kännetecknar den gruppen. Bilden av grupper
som inkluderande är helt enkelt felkonstruerad, och om man som
Mahmood vill låta ”svenskheten”, den svenska kulturen och de
svenska traditionerna inrymma i princip vad som helst (Obs! Jag
lägger inga som helst värderingar i de enskilda elementen, vare sig
de som redan existerar eller de som eventuellt kan komma att
tillföras.) så innebär det att man inte ens förstår begreppens
egentliga betydelse. En kultur är exkluderande, den är inte
inkluderande, eftersom en kultur som inrymmer allt saknar en faktisk
kärna (oavsett hur diffus den är) och inte minst den sammanhållande
kraft som en kultur trots allt utgör. Vad skulle den nationella
identifikationen som Mahmood efterlyser innehålla om den inte
inrymde en kulturell dimension? En delaktighet enbart grundad på de
uppgifter som står i ditt pass? Om ”svenskheten” eller den
”nationella identifikationen” ska vara en tom behållare som var
och en kan fylla med det som ligger dem själva närmast så blir
begreppet helt urholkat och tömt på mening. Att kulturella
identiteter, precis som t.ex. språk, förändras är en
självklarhet, men det är i stor utsträckning en organisk
förändring och inte ett resultat av en medveten planering. Och det
sistnämnda handlar mera om en form usurpation än om förändringar
som sker inifrån, och säger nog egentligen mer om det ideologiska
filtret hos den som är drivande i förändringsarbetet än om det
som han/hon tänker förändra. Om du t.ex. går med i en
fotbollsförening och förväntar dig att lagen ska bestå av 23
spelare, att bollen ska ersättas av en frisbee, att målburarna ska
bytas ut mot cricketgrindar och att alla deltagare ska tvingas att
hoppa på ett ben, då är du visserligen med i en fotbollsförening,
men den föreningen ägnar sig inte längre åt att spela fotboll.
Och någonstans är detta vad jag uppfattar som pudelns kärna, det
faktum att många verkar tro att en gemenskap eller en gruppering är
en företeelse, där jag, precis som Mahmood gör i trafiken, ska få
göra som jag vill, annars är jag förtryckt. Vi byter därigenom ut
det kollektiva förtrycket mot individens despoti, och tycker att det
sistnämnda är att föredra. Det är en form av kolonialisering med
förment liberala förtecken, där det som är ”inskränkt”,
”bakåtsträvande” och ”slutet” ska tvingas att kapitulera
för en tolerans som i själva verket inte är någonting annat än
en förklädd självisk repression, utövad i moralens namn och med
gott samvete, på det sätt som kännetecknar i princip alla
”projekt” av det här slaget. Och så länge vi förväxlar våra
egna önskningar med en norm som alla bör försvära sig åt, och så
länge vi inte förmår att inse att vårt perspektiv kanske inte
nödvändigtvis är mera vidsynt och öppet än de som vi kritiserar
för motsatsen, då ska vi nog inte heller förvänta oss att vi vare
sig kan se eller förstå den omgivning som vi existerar i, sedan må
den omgivningen kännetecknas av ”svenskhet” eller av vilket som
helst av andra minst lika luddiga och svårdefinierade begrepp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar