söndag 8 oktober 2017

En tältpredikant på turné – Alex Schulman åker tåg



Vi påstås numera leva i en meritokrati, något som framhålls inte minst av de som själva anser sig vara representanter för den elit som, åtminstone i teorin, skapas i den typen av samhälle. Men självuppskattning är en sak och en korrekt självuppfattning är något helt annat och personligen vill jag nog påstå att vi snarare har ersatt ett samhälle där faktiska meriter och hårt arbete i åtminstone vissa fall kunde få någon form av ”belöning” med vad som med en lite finare terminologi brukar kallas för ett ”nätverkssamhälle” I praktiken innebär det att nutidens Sverige bara på ett ytligt sätt skiljer sig från de mera renodlade patron/klient-kulturer som t.ex. finns i vissa Medelhavsländer. Det är väl ingen direkt önskvärd utveckling, och de frukter som vi skördar av den förändringen är både små, sura och ibland tämligen illasmakande.

En aktiv ”nätverkare” ser naturligtvis till att odla alla kontakter som han/hon kan dra nytta av (vilket kanske kan förklara den flockmentalitet som florerar i allt högre grad i vårt samhälle) och det gäller att börja i tid. En som verkligen har sett till att göra det är Expressenkrönikören och ”podcastaren” Alex Schulman, som var så försigkommen att han t.o.m. såg till att födas i rätt livmoder. Om det här ska ses som ett osvikligt bevis för Richard Dawkins tes om ”den själviska genen” kan vi kanske lämna därhän, men det är svårt att tro att en person med Schulmans begåvning hade nått den status han hade gjort om han inte hade fötts in i den publicistiska aristokratin. Men, som sagt, det gäller att välja vad man vill satsa på. Vissa väljer utifrån gammaldags kriterier och riktar in sig på kunskap och kompetens, andra drar istället nytta av kontakter och känningar. Och de sistnämnda gör för det mesta en betydligt mera friktionsfri och framgångsrik karriär. Vi kan ju, när vi nu ändå har tangerat det biologiska stickspåret, betrakta det hela som en framgångsrik selektiv process av evolutionärt snitt, där de som är bäst anpassade till den nisch de vill existera i också har störst chans till överlevnad. Men märk väl, evolutionen är blind och de resultat den genererar bygger mera på ett makt är rätt-tänkande än på någon form av förment kvalitet. I den evolutionära processen är således Jan Guillou en vinnare medan Thomas Bernhard är en förlorare, på samma sätt som Schulman (åtminstone i den nisch som vi nu befinner oss i) är en vinnare medan den seriösa journalistiken tillhör förlorarskaran.

Elakt? Ja det är möjligt, men låt oss titta på ett inlägg från Schulmans penna. Vi hoppar över det senaste inlägget (https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/vi-lever-i-postnord-samhallet-en-tid-dar-ingen-langre-kan-lita-pa-nagot/) där Schulman, som vanligt mer än villig att yla med hyenorna i den flock han tillhör, ondgör sig över Postnord på det numera slentrianmässiga sätt som tillhör slaskjournalistikens klaninsignier (en form av kollegial ryggdunk?), men noterar i förbifarten ändå ett ofta förekommande inslag i Schulmans prosa. Det finns ett underliggande närmast religiöst raseri som ofta bubblar under ytan i hans texter och som då och då släpper ifrån sig ett litet giftgrönt gasmoln. Det pratas om ”biblisk vrede”, en ilska (som Schulman gör sig till talesman för) av historiska proportioner, en folklig vrede på gränsen till galenskap, ett hat, ett ursinne, ja det är nästan så att man förväntar sig att Gud ska kliva in från kulisserna och låta både Sodom (SJ) och Gomorra (Postnord) brännas till aska på nytt. Kanske tycker sig Schulman förvalta en familjetradition när han tar till den här typen av brösttoner, för hans morfar Sven Stolpe var som bekant både troende katolik (i mina ögon en tämligen stor fläck på ett i övrigt kritiskt sinne) och dessutom inte direkt känd för att lägga fingrarna emellan i debatter och diskussioner. Men Schulman saknar trots allt det schvung som Hosea, Amos och övriga gammaltestamentliga förebilder, för att inte säga hans morfar, visade upp (även om Schulmans ständiga gnällande givetvis kan liknas vid jeremiader) och påminner kanske i första hand mera om en frikyrklig tältpredikant. Det får mig osvikligt att tänka på Rust Cohle (Matthew McConaugheys rollfigur i första säsongen av True Detectives) och hans kommentar angående deltagarna när han och hans partner bevistade ett tältmöte i den amerikanska södern: ”I think it's safe to say that nobody here is gonna be splitting the atom”. Nivån är kort sagt låg, det faktamässiga underlaget är skralt för att inte säga obefintligt, och poängerna som tas är billiga och personrelaterade, dvs Schulmans öde är i hans egna ögon av allmänmänskligt intresse. Han verkar se sig själv som en nutida Job, men det är en futtig Job i miniatyr, en person som tycker sig vara straffad av Gud när kaffet är kallt och när brevet blir en dag försenat. Vi kan väl utgå ifrån att Job själv hade hånskrattat åt den typen av problem…

Men när Schulman åker tåg i Sverige (https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/jag-blir-ursinnig-pa-sj-en-biblisk-vrede/ ) då är det en eländestripp som, för att fortsätta med bibelallusionerna, får en Golgatavandring att framstå som en weekend på Bahamas. Och jag vet inte vad som är värst? Det faktum att tåget går långsamt, att det blir försenat, eller att Schulman får vänta på sitt kaffe, som dessutom visar sig vara svagt och ha för lite mjölk i sig (det får man ju i och för sig förstå att en sådan upplevelse kan ge upphov till livslånga trauman). Men när Schulman däremot åker tåg i Italien, då händer det grejor. Tåget är snabbt, det är tyst, det är svalt, och, vilket givetvis är det absolut viktigaste av allt, Schulman kan beställa en espresso, och får äntligen njuta av ”riktigt kaffe” i ett tåg. Så säga vad man vill om den svenske ”stjärnkrönikören”, ett väl utvecklat limbiskt belöningssystem verkar han i varje fall vara utrustad med, och kanske är det där vi ska söka förklaringen till varför hans skriverier ser ut som de gör. Så om bara Jimmie Åkesson kan bjuda på en rejäl skvätt espresso så kan säkert han och Schulman bli bästa vänner.

Men låt oss nu titta på bakgrunden till de upplevelser som Schulman har haft som tågresenär i Italien respektive Sverige. Till att börja med konstaterar vi då att det Schulman presenterar som en norm för den italienska järnvägen, dvs höghastighetståg som går i 300 km i timmen, utgör en försvinnande liten del av det italienska järnvägsnätet. I skrivande stund (med reservation för eventuella felaktigheter) så körs höghastighetståg enbart mellan de större städerna i norra Italien och den sammanlagda spårlängden för den typen av trafik är knappt 93 mil. Detta av ett järnvägsnät som sammanlagt omfattar inte mindre än 1672 mil. Det är alltså på lite drygt 5% av den italienska järnvägen som du kan färdas på det sätt som Schulman gjorde. Det han, mer eller mindre uttalat, vill få oss att tro är regeln för det italienska järnvägsnätet är i själva verket ett undantag, ingenting annat.

Vi tittar också på passagerarunderlaget för trafiken. 2012 var det sammanlagda antalet passagerarkilometer för Italien 39,7 miljarder, vilket ska jämföras med 6,1 miljarder för Sveriges del. Se till befolkningsunderlaget (vi tar aktuella siffror) så blir då antalet åkta kilometer per person för Italiens del 640 km (39,7 miljarder / 62 miljoner), medan vi för Sveriges del får siffran 607 km (6,1 miljarder / 10,04 miljoner). Det är alltså så att det italienska järnvägsnätet mäktar med något fler passagerarkilometer per person än vad det svenska gör, men skillnaden är inte överdrivet stor.

Och återgår vi då till höghastighetståg och elektrifieringen av järnvägsnätet så är ungefär 79% av den italienska järnvägstrafiken elektrifierad (1320 av 1672 mil), medan motsvarande siffra för Sverige enligt Trafikverket är 80% (vilket bör motsvara omkring 1120 av 1400 mil), dvs fullt jämförbara siffror. Med i beräkningen är dock inte de linjer som inte står under Trafikverkets ansvar, vilket motsvarar omkring 200 mil ytterligare.

Tittar vi sedan på subventionerna som betalas ut till järnvägen från det italienska respektive den svenska staten så uppgick de till 7,6 miljarder Euro för Italiens del år 2012, medan Sverige under samma tid subventionerade sin järnvägstrafik med 1,6 miljarder. Det innebär en viss övervikt för svenskt vidkommande om vi tittar på subventionskostnaden per capita. I Sverige uppgår den till 160 kronor per person/år, medan motsvarande siffra för Italien är 123 kronor per person/år. För en italiensk Euro i subventioner kunde du då dessutom åka 5,2 km (39,7/7,6) medan du i Sverige för motsvarande summa kunde åka 3,8 km (6,1/1,6). Således en liten pluspoäng till Italien i det här avseendet.

Tittar vi på längden av det totala järnvägsnätet så är skillnaden inte så stor. I Italien uppgår den, som redan nämnts, till 1672 mil, medan det i Sverige finns omkring 1650 mil järnvägsnät. Men tittar vi på det som verkligen utgör en skillnad mellan länderna, nämligen geografiska och demografiska faktorer, så framträder en bild där Sverige oundvikligen har helt andra förutsättningar än vad Italien har. Sverige är till att börja med extremt glesbefolkat i förhållande till Italien. Med en yta som är rätt exakt 1½ gånger så stor som Italien så bor det omkring 22 personer per kvadratkilometer i Sverige. Motsvarande siffra i Italien är 205, dvs nästintill en tiodubbling av befolkningstätheten. Skillnader i spårlängd per kvadratkilometer blir inte fullt så remarkabel, men ändå anmärkningsvärd. I Italien uppgår den totala spårlängden per kvadratkilometer till 55 meter per kvadratkilometer, medan motsvarande siffror för Sverige blir 37 meter järnvägsspår per kvadratkilometer och då har jag räknat in även den delen av järnvägsnätet som Trafikverket inte ansvarar för.

Det italienska järnvägsnätet är alltså betydligt tätare än det svenska, passagerarunderlaget är oerhört mycket större, och de trafikerade sträckorna generellt sett betydligt kortare. Subventionerna är visserligen något lägre men konkurrensutsattheten för det statliga bolaget Trenitalia är samtidigt avsevärt mindre än den som SJ har utsatts för. Den italienska järnvägen har nämligen inte alls följt samma marknadsfundamentalistiska riktning som den svenska, utan drivs fortfarande i väldigt stor utsträckning av den italienska staten. Den enda konkurrenten på huvudnätet är tämligen nystartade Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), som är ett Rombaserat privat bolag som enbart trafikerar de större linjerna med höghastighetståg. Med detta i åtanke, och med hänsyn till beskrivningen av trafiksituationen i de italienska städerna som mardrömslik, är det egentligen märkligt att den italienska järnvägen inte har större passagerarunderlag än vad den faktiskt har. Det finns åtminstone ytligt sett mycket som talar för att det borde vara betydligt enklare och mera attraktivt att ta tåget i Italien än i Sverige (vilket Schulman också antyder), men uppenbarligen är det inte så.  Är det ett tecken på att vi är lutheranska flagellanter som tycker om att gissla oss själva, eller är det ett bevis för att Schulmans utsnitt av ”verkligheten” kretsar mera kring hans egen navel än kring verkliga förhållanden. Jag är benägen att luta åt det sistnämnda, men jag kan ha fel…


https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Sweden
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Italy
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spåren förskräcker - Eller är NATO-anslutningen undantaget som bekräftar regeln?

Sverige kommer nu att anslutas till NATO av den politiska "eliten", efter lite spel för gallerierna och manipulationer av skendem...