onsdag 7 mars 2018

Lögn, förbannad lögn och miljöpartistisk politik – På Fridolins mattelektioner gäller det att kunna trixa med siffrorna



Det är väl lika bra att jag börjar med att avslöja att jag inte är överdrivet förtjust i Miljöpartiet. Tanken bakom partiet var nog god och flera av dess tidiga representanter har jag trots allt full respekt för. Men med tiden har partiet förvandlats till ett ryggradslöst mähä, utan tydlig miljöprofil och med den egna överlevnaden som främsta prioritet. Kohandel i all ära, det tillhör det parlamentariska spelet, men Miljöpartiet verkar aldrig riktigt veta på vilken klöve det ska stå och ett mera notoriskt opålitligt parti är svårt att hitta i den svenska riksdagen. Partiets sätt att agera kan betraktas som ett klassiskt exempel på ”Faustian bargain”, om än helt utan den romantiska storhet som begreppet vanligtvis inbegriper, och vi får nog, inte minst när det kommer till modern politik, förutsätta att även transaktioner med Djävulen följer marknadsekonomiska principer. Men då är det väl inte heller någon vild gissning att tro att den miljöpartistiska själen väger bra mycket mindre än standardviktens 21 gram, med tanke på att utfallet av affären för partiets vidkommande har bestått av vikande opinionssiffror och allmän impopularitet.

Och det är klart, ska Hin Håle nedlåta sig till att förhandla med en person av Gustav Fridolins tvivelaktiga moraliska resning så kan han ju inte gärna göra det annat än till rabatterat pris. Eller också handlar det helt enkelt om ett kompispris, en tes som förefaller mindre långsökt om man betraktar det sätt på vilket Fridolin desavouerade Åsa Romson under krisen i april 2016 och samtidigt stärkte sin egen position i partiet. Och uppenbarligen har åtminstone Fridolin inte förlorat så mycket på affären, för han kan fortsätta att komma med politiska utspel på ett sätt som i bästa fall för tanken till relativisering, förnekande eller förvrängning, och som i värsta fall kan tolkas som ignorans, dumhet eller ren lögnaktighet. Vi tittar på hans senaste inlägg i skoldebatten. I sann pedagogisk anda, vilket självfallet bör tilltala herr Fridolin i hans roll som utbildningsminister, tar vi ett par av hans påståenden och granskar dem lite närmare.

1) ” Trots lärarbristen arbetar fler legitimerade lärare i skolsystemet än någonsin.”

Enligt Skolverkets pressmeddelande från 21 mars 2017 har andelen behöriga lärare, precis som Fridolin påstår, ökat från 71 500 till 73 400 heltidstjänster. Det ser ju åtminstone på ytan bra och lovande ut. Läser man vidare i Skolverkets sammanställning så framgår det dock att Fridolins sätt att argumentera är om inte direkt ohederligt så i varje fall ytterst tveksamt. Procentuellt sett har nämligen antalet behöriga lärare minskat inom nästan alla skolformer och inte mindre än 57% (alltså mer än hälften) av de lärare som nyanställts under det senaste läsåret saknar pedagogisk högskoleexamen. Märk väl, detta innebär på intet sätt att de därför är olämpliga som lärare, men det är en helt annan historia. Fridolins sätt att argumentera genom att på det här sättet bara nämna de delar av verkligheten som passar honom är givetvis politiskt allmängods, men ihåligheten i resonemanget framgår med all tydlighet om vi för över det till en annan sfär av det samhälleliga varat. Tänk dig att du driver en fabrik som tillverkar hjortronsylt. Du har en årsproduktion på ett ton sylt och 400 kilo av det tonnet består av hjortron. Försäljningen går bra, du bygger ut din fabrik och börjar producera två ton hjortronsylt om året. Men hjortron är dyrt och du bestämmer dig därför för att bara använda sammanlagt 700 kilo hjortron när du producerar dina två ton sylt. Hade Fridolin drivit fabriken hade han givetvis hävdat att han hade ökat hjortronmängden i sin sylt. Vad livsmedelsverket hade sagt om det är en helt annan femma…

2) ”En högre andel nyanlända når behörighet. En högre andel elever med svensk bakgrund når behörighet. Skolan klarade alltså att ta emot många nya elever, utan att kvaliteten försämrades för de vi redan hade.”

Det här är ett intressant påstående. Det här framstår nämligen som någonting positivt, som en utveckling mot det bättre, eftersom vi, om vi nu ska förlita oss på Fridolin, bör sluta oss till att antalet elever med gymnasiebehörighet ökar i det här landet. Det finns dock en del klurigheter med de här siffrorna. Vi vänder oss återigen till Skolverket, som i ett pressmeddelande från slutet av september förra året konstaterade att gymnasiebehörigheten för samtliga elever hade sjunkit med 0,6 procentenheter från föregående läsår. Det är mycket möjligt att Fridolin kan ha rätt i att andelen elever med utländsk bakgrund som når gymnasiebehörighet har ökat, det är också möjligt att andelen etniskt svenska elever som når gymnasiebehörighet har ökat, men att båda gruppernas behöriga elever har ökat var för sig behöver på intet sätt innebära att inte antalet obehöriga elever också har blivit fler. Vi tar ett enkelt räkneexempel (inte helt taget ur luften, för vi utgår ifrån Skolverkets redovisning av fjolårets siffror och extrapolerar på dem):

År 2016/2017 gick lite drygt 106 000 elever ut grundskolan. Av de eleverna saknade 17,5% eller 18 600 personer gymnasiebehörighet. Jag har inte, det måste medges, brytt mig om att ta reda på de exakta siffrorna för etnisk härkomst bland dessa elever, men det är inte någon fråga av direkt vikt. Jag gjorde som så att jag utgick ifrån andelen invandrare i befolkningen (omkring 16,5%) och lade därefter på upp till ungefär 25% eftersom åldersfördelningen i den gruppen är skiktad mot yngre individer. Det kan vara en överdrift, men det är som sagt inte relevant för beräkningen i sig. Eftersom Skolverket hävdar att 85% av problematiken med bristande gymnasiebehörighet går att relatera till invandrade elever är det därför också enklast att använda den summan som utgångspunkt när det gäller frågan om vilken andel av de obehöriga eleverna som ska tillskrivas respektive grupp. Vi får då följande (delvis fiktiva) siffror för 2016/2017:

Sammanlagt antal elever 106300.
Etniskt svenska elever 81 300, varav obehöriga 2790 stycken.
Invandrade elever 25 000, varav obehöriga 15 810 stycken.

Det ger den sammanlagda siffran av 106300 elever, varav 18600 (17,5%) inte klarade sin gymnasiebehörighet.

Använder vi sedan de här siffrorna för att titta på ett helt fiktivt 2017/2018, med den enda spikade förutsättningen att vi ska nå en behörighetsgrad som är 0,6% mindre än den var föregående år (dvs samma siffror som Skolverket uppvisar för 2016/2017) så måste vi för det första utöka antalet elever, eftersom det inte går att höja de enskilda gruppernas behörighetsnivå utan att helhetssumman höjs om elevantalet minskar eller förblir oförändrat. För enkelhetens skull låter jag den etniskt svenska delen av eleverna ha exakt samma numerär som året innan, medan jag utökar den invandrade gruppen med 10 000 elever. Därefter tittar jag på hur vi kan nå en ökning av behörigheten i bägge grupperna (vilket alltså Fridolin hävdar är fallet) samtidigt som det procentuella antalet behöriga elever sjunker. Vi kan då t.ex. få följande siffror (det finns utan tvekan mängder av alternativ till just den här fördelningen).

Sammanlagt antal elever 116 300.
Etniskt svenska elever 81 300, varav obehöriga 2400 stycken.
Invandrade elever 35 000, varav obehöriga 18 700 stycken.

Det ger den sammanlagda siffran av 116300 elever, varav 21 100 (18,1%) inte klarade sin gymnasiebehörighet.

Sett rent numerärt så innebär detta att vi går från en situation där vi visserligen ”andelsmässigt” (eller hur vi nu vill formulera det) minskar det procentuella antalet obehöriga i varje grupp, men där det totala antalet obehöriga elever ändå växer. De må väl tolkas som en framgång av en karriärpolitiker, men jag utgår ifrån att den typen av räknande knappast tillfredsställer de som har ansvar för att lösa skolans problem snarare än att prata om dem. Men Fridolin ägnar sig uppenbarligen åt vad vi kanske bör kalla för ”politikermatematik” och inte åt något som kan sägas ha ens en avlägsen närhet till vetenskaplig akribi. Men vi ska nog ändå känna oss tacksamma för att Fridolin inte är sjukvårdsminister, eftersom han utifrån det här perspektivet antagligen skulle se det som en framgång om vi hade 3000 fall av spädbarnsdöd bland hundratusen födda i förhållande till om vi hade tusen fall av spädbarnsdöd bland nittiofemtusen födda barn. För rent kvantitativt har ju fler barn överlevt, och då är allt frid och fröjd med Fridolins sätt att räkna. Att det faktiska antalet döda samtidigt har stigit är kanske inget att bråka om.

Och frågan är också hur rättvisande de här beräkningarna överhuvudtaget kan bli, eftersom det i.o.m. de senaste årens flyktinginvandring har skett en tämligen radikal förändring av den elevbas som den svenska skolan ska hantera. Om vi återigen vänder oss till Skolverket så framgår det att den gymnasieutbildning som, enligt Skolverket själva, ”har ökat markant de senaste två åren” (detta publicerades i april 2017) är språkintroduktion, vilket precis som namnet antyder handlar om att bekanta nyanlända invandrare med det svenska språket. Det är gott nog, och säkert ett bra initiativ på många sätt. Men om jag har fattat det rätt så kräver den utbildningen ingen formell gymnasiekompetens och är inte ens sökbar, vilket väl bör göra den tämligen unik inom gymnasieutbildningen. Och eftersom andelen elever som deltar i just den utbildningen på kort tid har stigit till 10% av det samlade antalet gymnasieelever så kan vi nog, utan att vara alltför svartsynta, utgå ifrån att den också kan tänkas tjänstgöra som ett alldeles utmärkt politiskt redskap för att dölja att det faktiska antalet elever med reell gymnasiebehörighet är betydligt lägre än vad den officiella statistiken visar. Fridolin kommenterar inte det här i sin artikel och det framgår därför inte om den här gruppen elever också räknas in i den ökade andel gymnasiebehöriga som han påstår är ett faktum. Det skulle väl inte vara någon större överraskning om så vore fallet, eftersom Sverige har gjort det till något av en nationalsport att möta exempel på otillräcklig förmåga genom att sänka kraven. Och vi får väl ändå vara tacksamma för att bilbesiktningen i varje fall så här långt verkar hålla sig ifrån att applicera det tillvägagångssättet på sin egen verksamhet.

Nu är väl inte det här egentligen ägnat att förvåna eftersom Fridolin tillhör den tyvärr alltför stora grupp individer som föredrar att se världen så som de vill att den ska se ut, och inte i den kanske något mera lugubra skepnad som den faktiskt har. Om det är naivitet, opportunism eller ren och skär dumhet som har fått honom att bl. a. bagatellisera hedersförtryck och stötta högerextremister kan väl egentligen bara han själv svara på. Något tydligt bevis för en välfungerande omdömesförmåga är det dock knappast. Och det är onekligen lite skrattretande när han i slutklämmen på sin debattartikel anklagar andra för att blunda för den verklighet som han själv betraktar genom glasögon som nog inte har blivit putsade på bra länge. Det är snällt och lojalt av honom att ta lärarkåren i försvar, men ska man jonglera med siffror för att rättfärdiga sitt politiska yrkesliv så får man se upp så att inte den enda siffra som finns kvar när man själv ska få sitt avgångsbetyg blir en stor och fet nolla.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spåren förskräcker - Eller är NATO-anslutningen undantaget som bekräftar regeln?

Sverige kommer nu att anslutas till NATO av den politiska "eliten", efter lite spel för gallerierna och manipulationer av skendem...