fredag 9 mars 2018

När borgerligheten slåss om att vara vänster går den med högern före – Marianne Lindberg De Geer slår ett slag (i luften) för arbetarklassen…



Läkardottern Marianne Lindberg De Geer tycks ha tagit på sig rollen att försvara fattigpensionärer och utger sig själv för att vara väl införstådd med ”klassamhällets ekologi”. Och det är väl lite rörande på sitt sätt, att den kulturella överklassen i sin stora nåd sprider sina gracer över oss vanliga dödliga från de lägre klasserna. Men så särskilt övertygande är inte hennes argumentation, snarare tvärtom…

Den grundläggande diskussionen handlar egentligen om kläddesignern Gudrun Sjödén rättframma yttrande om att kvinnor med låg lön har sig själva att skylla eftersom de har satsat på något annat än sitt arbete. De må vara en generalisering, men helt utan poänger är konstaterandet inte. Det tycker dock Lindberg De Geer som svarar med att mana till bojkott av Sjödéns produktion. Större än så är uppenbarligen inte den självpåtagna vänsterns tolerans för någon som gör en motsatt omvärldsanalys än den ”korrekta”. Men det är ju egentligen ingenting nytt. På samma sätt som under 60- & 70-talen (vilket borde vara den tid då Lindberg De Geer fick sitt ”politiska uppvaknande”) så har den nuvarande vänstern förvandlats till ett borgerligt dagis som på känt manér ägnar sig mer åt att bråka om vilken bokstav som ska vara den femte i ordningen i partibeteckningen än om någonting som ens är i närheten av människors vardag. Samtidigt tycker man sig kunna yttra sig tvärsäkert om de eventuella klassintressen som finns hos grupperingar som man nog, på ett inverterat Downton Abbey-vis, i själva verket behöver en tv-serie för att få ens en avlägsen glimt av. Jan Myrdal må vara 90 år, han må ha haft många konstiga sängkamrater (och då menar jag inte hans fyra fruar, som numera alla är att räkna som f.d.) och hans omdöme har väl inte alltid varit glasklart, men när det kommer till den vänster som befolkar det här landet är hans blick lika ogrumlad som en 20-årings:

”Vad jag har sagt är mycket enkelt uttryckt att de som kallar sig vänster närmast är ett skikt för sig. Den är väldigt långt borta från arbetarklassen och lönearbetare.”

Samtidigt måste man på sätt och vis säga att Lindbergh De Geer har gjort sin läxa väl, för i princip alla de ingredienser som bör finnas med i ett inlägg skrivet av en representant för den borgerliga akademikerkader som numera utgör Vänsterpartiet finns med. Eftersom jag tycker om att bulta in mina argument spik för spik för spik ända tills det ringer i huvudet på den som försöker lyssna så tar vi det (Tjoho!) punktvis:

1) Den dogmatiska tilltron till den egna världsbilden:

Det här har jag redan varit inne på. Sjödén har enligt Lindberg De Geer fel närmast per definition. Men att konstatera att alla inte har samma förutsättningar innebär därför inte med automatik att Sjödén själv är den som har fötts med de stora möjligheterna i den årskull som hon tillhörde, den typen av jämförelser går aldrig att göra på ett meningsfullt sätt. Man kan, säkert inte alls utan fog, tolka Sjödéns yttrande som en nedlåtande kritik av människor som hon med orätt uppfattar som slappa och oföretagsamma, men man kan också välja att se det som att Sjödén ser möjligheter som har gått förlorade, medan Lindberg De Geer gråter över det tappade smöret, eller i varje fall hittar ursäkter för den slapphänte ”smörbäraren”, redan medan kossan håller på att mjölkas. Och alla felval och missade chanser är, förlåt mig alla vänster-människor, inte orsakade av den yttre verkligheten, de allra flesta orsakar vi själva, antingen ensamma eller i samspel med andra. Tror man motsatsen så är man mer materialistisk och deterministisk än vad till och med den mest väldrillade av marxister någonsin har kunnat förfalla till att bli.

2) En långtgående offerretorik, ämnad att visa på det genomgripande förtryck som riktas mot en lång rad ”svaga” grupper

Vänstern har blivit offerkoftans förlovade land (den har visserligen alltid sträckt sina gränspålar in över just det territoriet, men nu har anspråken blivit närmast totalitära) och det vimlar av grupper som det är synd om på ett eller annat sätt. I det här fallet handlar det om kvinnor med låga pensioner, men det skulle lika gärna kunna vara i princip vilken grupp som helst, t.o.m. (och kanske ibland allra mest) högutbildade kvinnliga akademiker med topplöner). Det finns egentligen bara en reservation, ska det handla om män så bör det helst röra sig om invandrare eller personer som tillhör någon form av sexuell minoritet. Och det säger egentligen sig självt, om någon ska kunna vara offer med åtminstone viss trovärdighet så bör det för säkerhets skull finnas kvar en åtminstone inte alltför obetydlig grupp som kan tjänstgöra som förövare. För nazisterna var det judarna, för den nutida vänstern är det den vita medelålders mannen (nåja, det kan duga med vita 25-åringar också, bara de tillhör ”överklassen” och är av manligt kön). Jag vet att det här är en jämförelse som många tycker går över gränsen, men alltomfattande och förenklande förklaringar och generaliseringar är sig lika oavsett i vilken miljö de växer fram, och en strukturell likhet är inte samma sak som en innehållsmässig dito. Och tillgripandet av just den här typen av stereotypiserande förklaringar beror på ett annat av de bärande inslagen inom dagens vänsterideologi, vilket jag återkommer till under punkt 6.

3) Moralisk överlägsenhet

Som alltid när vänstern diskuterar så gör man det med moralen på sin sida. Sjödéns yttrande är nämligen inte värt att bemöta på ett sakligt sätt inte bara eftersom hennes åsikter är ideologiskt fel (Punkt 1), utan i lika hög grad på grund av att de är omoraliska och väcker ”vrede” (det blir faktiskt nästan något bibliskt över det när vänstern domderar mot avgudadyrkarna). Detta trots att vänstern i sig representerar politiska åsikter som troligtvis har rättfärdigat mordet på fler människor än vad övriga politiska ideologier tillsammans ta  kål på, ett dystert facit som bara har lyckats överträffas av de stora världsreligionerna, mänsklighetens verkligt stora slaktare och gissel. Då talar vi visserligen i det här sammanhanget om dödsoffer som inte är direkt relaterade till krig och krigföring (det sistnämnda gör beräkningarna extremt komplicerade och vi lämnar det därhän för tillfället) men hur man än sköter sin bokföring i det här avseendet så är kommunismens och socialismens siffror blodröda. Men på något outgrundligt sätt så lyckas man ändå, en praxis som självfallet också praktiseras med stor framgång av företrädare för diverse religioner, gång på gång på gång övertyga omgivningen om att den som begick den eller den gräsliga handlingen, den som stod bakom det eller det terrordådet, m.m., m.m., han/hon var ingen äkta vänsteranhängare/troende. Ett fascinerande exempel på hur en immuniseringsstrategi faktiskt fungerar. Och en källa till ett ständigt lika rungande patos hos anhängarna, dock som alltid i just den här typen av fall kanske främst beroende på att ett högt röstläge är det som bäst dränker inre självtvivel.

4) Tillskriver de grupper som man säger sig representera värderingar som de i själva verket inte har

Jag är ingen vän av Ann Heberlein. Hon är ofta förvirrad i sin argumentation och ger ibland uttryck för åsikter som är helt befängda. Men i det här fallet har hon klockrent rätt, det behöver inte ens diskuteras. Den som tror något annat har antingen inte förstått vad hon säger eller också misstolkat henne, och det går faktiskt också, som det så ofta gör, att äta skinkan utan att man därför behöver slakta grisen. Oavsett om transaktionen med tiggaren handlar om känslan av att vara god, eller om en handling som är ”god i sig” (vad nu det innebär, eftersom allt vårt sociala mellanmänskliga handlande är känslostyrt) så blir resultatet nämligen detsamma, tiggaren får antingen pengar eller ej. För hans/hennes vidkommande är skälet till att tian hamnar i koppen ungefär lika väsentligt som vem som vann division fyra i slungboll i Sydöstra Svealand säsongen 1933/1934 (inget ont om slungboll för övrigt, en mycket underskattad sport…). Men anledningen till att Lindberg De Geer dömer ut Heberlein följer även den de schabloner som nutidens vänster ritar upp sin kartbild efter. Heberlein har fel världsbild (Punkt 1) eftersom hon är moderat, hon ställer inte upp på offerretoriken (Punkt 2) och hon är ofin nog att plocka bort, eller i varje fall besudla, den moraliska dimensionen (Punkt 3) i handlingen att ge pengar till tiggare. Devisen Three Strikes and Your Out gäller således svenska moderater lika väl som kriminella i Reagans USA.

Men, och nu kommer vi till själva grundinnehållet i Punkt 4, och det sätt på vilket det tar sig uttryck i det här sammanhanget. Lindberg De Geer (okej, hennes text är slapp och ogenomtänkt) gör ett fatalt misstag när hon säger sig ta strid för arbetare och tiggare på en och samma gång, ett misstag som (nu är jag elak igen…) nog först och främst har att göra med att det för henne handlar om en och samma grupp, en odefinierbar flock av identitetslösa massmänniskor som hon nu gentilt nog ställer sig på barrikaderna för. Men det finns ingenting, absolut ingenting, i en vänsterhållning av traditionellt snitt som förespråkar välgörenhet och hjälp till tiggare. Som den gamle KPML(r):aren Frank Baude så kärnfullt uttrycker det i en intervju, och lämpligt nog i just en passus där han, precis som Heberlein, helt tar avstånd ifrån att ge pengar till tiggare; ”Men det är väl ingen kommunistisk politik att tycka synd om folk. Det är så långt ifrån en kampinställning du kan komma.” Något säger mig att Baude och Sjödén hade kunnat ha intressantare och mer givande diskussioner är Baude och Lindberg De Geer. Men jag kan ha fel...

Det finns överhuvudtaget ingenting i en arbetarklassetik (i den mån en sådan går att exakt utkristallisera) som talar för att det finns någon fördragsamhet för tiggare inom den. Ett välgörenhetssamhälle är ett liberalt påfund, det har ingenting att göra med en socialistisk samhällssyn. En tiggare är i det samhället en parasit i samma bemärkelse, om än inte alls i samma omfattning, som en kapitalist är det, eftersom hans ovilja att bidra på ett rättvist sätt till det gemensamma bästa gör honom till en belastning för de som måste arbeta för att få mat på bordet. Att hjälpa tiggare och propagera för välgörenhet är därför inte bara ett uttalat borgerligt/liberalt etos, det är i själva verket något som underminerar den sammanhållning som en genuin arbetarklassetik förutsätter. Att den sammanhållningen sedan i verkligheten må vara en chimär är något helt annat, det skiljer den inte på något vis från andra projektioner av utopisk politisk idealism. Att hon jämställer tiggeri med pensioner genererade från lönearbete avslöjar med all tydlighet hur långt Lindberg De Geer befinner sig från de hon tycker sig ta strid för. Men det finns fler och till och med ännu flagrantare exempel på det. Vi tar nästa punkt i vänsterns ideologiska filter.

5) Ett grundmurat förakt för arbetarklassen

Ett obligatoriskt inslag i ett debattinlägg från vänstern, så obligatoriskt att det för länge sedan, för alla utom för dem själva, har gått från att vara direkt tröttsamt till att istället vara uppenbart pinsamt, är att rikta kritik mot SD, oavsett om det har med saken att göra eller inte. Det är med politiskt korrekta skribenter som med gamla, trötta hanhundar i slutet av promenadslingan, de lyfter utmattat på benet mot den grindstolpe som de alltid brukar pinka på, skakar förtvivlat på hela kroppen för att pressa fram åtminstone en ynklig liten droppe urin, och går sen snällt in på sin hundkammare, väl medvetna om att de har gjort sin plikt och markerat sitt revir. Tyvärr lämpar sig inte föremålet för Lindberg De Geers text för att hon ska kunna ta upp det numera i princip söndertummade rasistkortet ur bakfickan, så istället får det bli en hänvisning till SD:s föregivna ”kvinnoförakt”. Jag vet inte vad hon grundar det på, och det är möjligt att hon har rätt, det är jag inte kapabel att avgöra. Här är dock det lilla nålsticket enbart till för att tjänstgöra som ännu en markör för att visa att Lindberg De Geer är på ”rätt” sida.

Men är hon det? Jag vet inte hur stor andelen arbetare är bland vänsterns väljare, men när SVT/Novus undersökte väljarstödet i juni 2017 så framgick det i varje fall att nära 30 % av dem som definierade sig själva som arbetare röstade på SD (som för övrigt då var det största partiet bland arbetare). Motsvarande siffra för Vänsterpartiet var drygt 9 %, vilket kanske inte är så imponerande av ett parti som åtminstone av tradition sagt sig företräda just arbetarklassen. Men nu sviker arbetarna vänstern, och istället för att försöka gå till botten med det problemet och verkligen närma sig de man säger sig kämpa för så beter sig vänsterns företrädare som dåliga förlorare i ett triangeldrama och vänder all sin giftgröna avsky mot det pack, det avskräde som inte har vett nog att förstå sitt eget bästa utan istället väljer att liera sig med mörkerkrafter av allra värsta slag. Nu är det här föraktet inte på något sätt en särpräglat svensk företeelse, något som alla som har läst Owen Jones Chavs har fått full inblick i, utan ett fenomen som går genom större delen av Europa, och som givetvis på intet sätt kan sägas vara ett aldrig förr skådat fenomen. Mekanismerna är de samma var de än sätts i spel, och avskyn är lika grundmurad. Att det eventuellt skulle kunna vara så, som de så ofta är när relationer inte fungerar som de ska, att felet ligger hos båda sidor är en tanke som framstår som närmast obscen när den framförs till en vänsteranhängare. Det är ytterligare ett tydligt exempel på hur den immuniseringsmekanism (nämnd under Punkt 3 ovan) som finns inbyggd i den nuvarande vänsterns ideologiska ramverk fungerar.

6) Konspirationsteoretisk grundval

Faktum är att Lindberg De Geers text faktiskt inte är alltför genomsyrad av de närmast slentrianmässigt paranoida, och för det mesta könskonnoterade,  konspirationsteorier som vänstern annars gärna tolkar världen utifrån. Men visst finns det antydningar, en vänstertext är inte en vänstertext om den inte lamenterar åtminstone lite grann om hur kolossalt förtryckta medelklasskvinnorna är. Och Lindberg De Geer ser sin chans när hon, en smula småsint kan tyckas, till slut även ger sig på Sjödén i den sistnämndas roll som designer. I detta sammanhang dyker klädstilen menocore (en term som utgör ett teleskopord eller en sammandragning av två ord, i det här fallet menopaus och hardcore) upp, en stil som givetvis, allt enligt Lindberg De Geer, är en ren förolämpning mot kvinnorna eftersom ingen ”prostatastil” har skapats för männen. Att en läkardotter förväxlar vad som i grund och botten är en tidpunkt (den tid då menstruationen upphör) med en körtel är givetvis en smula roande och att stilen dessutom först och främst förknippas med den kvinnliga designern Eileen Fischer verkar den vid det här laget tämligen uppretade Lindberg De Geer inte fästa någon större vikt vid. Och vi må väl ha överseende med det. I den utsatta position som hon befinner sig i får hon säkert kämpa hårt för att hålla den röda fanan högt. Då är det kanske på sitt sätt skönt att se att hon avslutar sin stridskrift med en vädjan om solidaritet från sina lika kapitalstarka vänsterväninnor. Jag önskar dem all lycka i den stundande kampen, men konstaterar samtidigt att det är deras kamp, och inte vare sig min eller för den delen arbetarklassens eller folkpensionärernas.

---------------------------------------------------------------------------------

Och, för att i en liten slutlig brasklapp undanröja eventuella missförstånd. Det är fullständigt självklart att det ska gå att leva på sin pension, alternativt ska det sättas in sådana typer av statliga eller kommunala subventioner att du når en skälig levnadsstandard (vad som sedan ska inbegripas i den är en annan sak). Samma sak gäller löner, oavsett i vilket land de betalas ut. Detta innebär dock inte att Sjödén har fel i det hon säger. Hon må vara hjärtlös, plump eller bara ”osvenskt” frispråkig, men hon har en tydlig poäng, hur obehaglig den än är. Det finns en tydlig kausalitet mellan livsval och pensionsutbetalning, och väljer man att bortse från den så får man i rätt stor utsträckning faktiskt stå sitt eget kast. Och om överklassvänstern tycker att arbetarklassen har för låga pensioner så går det ju dessutom alldeles utmärkt att gå in och på olika sätt ekonomiskt subventionera en utjämning i det avseendet, kanske rentav genom att propagera för en radikal löneutjämning (d.v.s. en kraftig sänkning av t.ex. vissa akademikerlöner) rakt över yrkesgränserna med åtföljande anständiga pensionsutbetalningar till ett allt större flertal. Det har jag däremot inte sett några förslag om från vänsterns sida. Men när pengarna ska börja tas från den egna portmonnän, då är akademikervänstern inte längre särskilt intresserad. Och vem är egentligen förvånad? Privilegier, de förvandlas till vanor fortare än en snöboll blir till vatten i en masugn…
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spåren förskräcker - Eller är NATO-anslutningen undantaget som bekräftar regeln?

Sverige kommer nu att anslutas till NATO av den politiska "eliten", efter lite spel för gallerierna och manipulationer av skendem...