Charles Darwin blev på sin ålders höst alltmer intresserad
av maskar och hyste en inte föraktlig beundran för de små krälande varelsernas
allmänna idoghet. Den sista mera omfattande studien som han kom att göra
behandlade också just maskarna och utgavs 1881 med titeln The Formation of
Vegetable Mould through the Action of Worms, with Observations of their Habits,
en bok som dessutom omedelbart
visade sig bli något av försäljningssuccé, i varje fall i jämförelse med
Darwins tidigare verk. Till sin hjälp vid sina maskstudier hade Darwin sin son
Horace, och tycker man om synkronicitet, om än kanske i dess mest långsökta
form, så är det inte utan att det går att dra vissa paralleller till en annan
Horace som, visserligen motvilligt, har varit flitigt omskriven under de
senaste månaderna.
Darwins intresse för daggmaskarna hade dock väckts långt
innan bokens publicering, via ett samtal med hans morbror Josiah Wedgwood, som
vid en promenad gjorde Darwin uppmärksam på att den kalksten och den marmor som
femton år tidigare hade legat uppe på markytan nu var begravd under densamma.
Wedgwood framförde då sin hypotes om att det var maskarna som var ansvariga för
den förändring som hade skett, en tanke som uppenbarligen slog rot i Darwins
alltid lika vetgiriga huvud. När han senare bosatte sig i Down House kom Darwin
därför att själv sprida ut diverse stenar på sina ägor och iakttog med intresse
hur dessa sjönk allt djupare ner i jorden för varje år som gick.
Till sin hjälp vid denna studie hade han sin son Horace, som
hade flyttat hem till fadern efter att 1876 ha förlorat sin hustru i barnsäng. För att
mäta maskarnas inverkan på den omgivning inom vilken de levde konstruerade
Darwin och son en s.k. Wormstone, där en metallstång sattes i ett hål i stenens
mitt, och sedan förankrades i berggrunden för att inte även den skulle omfattas
av förändringar i jordlagren. Därefter mättes de förändringar i stenens läge
som skedde under årens lopp med hjälp av en s.k. ”wormograph” som Horace hade
uppfunnit, och som mätte skillnaden i höjdnivå mellan stenen som den var
placerad på och metallstången som var fixerad i ett fast och förhoppningsvis
oföränderligt läge.
![]() |
Horace II |
![]() |
Horace I |
![]() |
Demaskerad kulturprofil |
![]() |
Maskerad kulturprofil |
Vi kan väl också konstatera att en viss omskrivning av
akademiens beryktade valspråk bör vara på sin plats i det här sammanhanget, men
att ersätta den numera något devalverade devisen ”Snille och smak” med den
betydligt mera passande ”Snille och mask” kräver bara en liten justering och
kan säkert bli ett i folkmun etablerat uttryck tämligen omgående. Detta inte
minst då det på ett betydligt mera passande sätt beskriver akademiledamöternas
moraliska halt, utan att därför ta ifrån dem den intellektuella glans som deras litterära och
kulturella prestationer förlänat dem. För som alla vet, god konst och god moral
är bara ytterst sällan kompatibla begrepp.
I väntan på min kallelse till nästa, förhoppningsvis inte
fullt så komprometterade, uppsättning av den svenska akademin nöjer jag mig
tillsvidare med att ge detta prov på min gedigna bildning (snille) och på det
osedvanligt säkra omdöme (smak) som åtföljer den. Så som landet nu ligger kan
man väl aldrig vara riktigt säker på vem som är sekreterare för denna illustra
förening under innevarande vecka, men oavsett vem det är som hör av sig lovar
jag att ställa mig positiv till mitt stundande inval. Det tycker jag mig vara
skyldig det svenska folket och det begeistrade jubel som kommer att möta mig
vid inträdet lovar jag att ta emot med lite lagom klädsam blygsamhet.
Sörlin, Sverker, Den blinde skaparen: En essä om Darwin och livets sammanhang (Weyler, Stockholm, 2009)
Sörlin, Sverker, Den blinde skaparen: En essä om Darwin och livets sammanhang (Weyler, Stockholm, 2009)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar