Eftersom statistiska uppgifter numera för många verkar vara
mer eller mindre identiska med den verklighet som de egentligen bara är en
schablonartad bild av så roade jag mig med att göra några sökningar i
anslutning till det här inlägget. Sökordet var Hitler, och träffrekvensen var
följande (Adlibris 3 120, Libris/KB 3 870, Library of Congress, 12 935,
The British Library 9 351 & Deutsche Nationalbiblothek 16 340).
Tyskarna verkar uppenbarligen inte, för att citera Barbro Eberan, vara färdiga
med Hitler på länge än, och det är inte utan att det verkar som om detta faktum
gäller oss alla. Ämnet verkar vara i princip outtömligt och det faktum att en
av svensk idéhistorias riktiga portalfigurer ger sig i kast med det är väl om
något en indikation på att den mustaschprydde österrikaren fortsätter att väcka
fler frågor än han ger svar.
![]() |
Nordin - Hitlers München |
Men jag vet inte om Nordin riktigt lyckas med det. Han
öppnar upp starkt genom att referera till en film från den mördade Kurt Eisners
(ledaren för den kortlivade rådsrepublik som etablerades i München efter en
revolution i samband med första världskrigets slut) begravning, en film som
visar Hitler bärandes den röda armbindel som de socialistiska
revolutionstrupperna bar som identifikation. Men när Nordin tolkar det som ett
aktivt politiskt ställningstagande från Hitlers sida så tror jag att han
spänner bågen alltför hårt. Hitler var en opportunist och en pragmatiker när
det passade honom och när omständigheterna inte tillät något annat
förhållningssätt, något som hans senare karriär uppvisar talrika exempel på.
Att som representant för en armé som ända till strax innan Eisners begravning
leddes av den bayerska kungafamiljen inte visa en åtminstone demonstrativ
sympati för den mördade Eisner hade nog knappast gjort stämningen bland åskådarna
mindre uppskruvad. Den film som Nordin hänvisar till finns för övrigt här:
![]() |
Hamann - Hitler's Wienna |
Nordin gör också en poäng av att Hitlers beskrivning av sitt
liv i Mein Kampf inte håller sig helt
inom ramarna för sanningen, men det är knappast något kontroversiellt
påstående. Boken är inte en biografi, den är snarare att räkna som en
hagiografi, med den något pikanta detaljen att det i just det här fallet är
helgonet självt som författar sin krönika. Bokens tillkomst sker visserligen
när den Hitlermyt och Hitlerkult som skulle komma att lanseras ännu låg i sin
linda, men om det är som Ian Kershaw säger, att Hitler själv blev det största
offret för sin myt, så är den processen redan igång när den första delen av
boken skrivs i fängelset i Landsberg under Hitlers tid där. Den som
överhuvudtaget läser politiska biografier som om de skulle ge någon form av ens
rudimentärt objektiv bild av den verklighet som författaren har existerat i bör
nog tänka om. I det fallet är Hitler inget undantag, låt gå för att hans
megalomani får den ordinäre politikern att framstå som en blyg och tafatt
flickscout vid en jämförelse.
Men det här är detaljer, och egentligen ingenting som gör
att Nordins bok inte är läsvärd. Den är dock tyvärr inte överdrivet välskriven,
med mängder av på varandra följande korta och staccatoartade fåordsmeningar
enligt följande mönster "Den gamla
kejserliga armén var under avveckling. Men ett nytt riksvärn skulle sättas
upp." [---] "Därtill kom ett annat problem. Weimarförfattningen slog
vakt om riksenheten." Det är ingenting som ökar läsbarheten och jag är
en smula förvånad, då jag av det jag förut har läst har fått den uppfattningen
att Nordin är en säker stilist. Nu skriver han i övrigt inte illa och man
vänjer sig till slut vid den något abrupta meningsbyggnaden. Men kommatering är
som bekant till för att skapa ett fungerande flöde i texten, och det hade inte
skadat om Nordin och/eller hans lektör (om det nu existerar någon sådan) hade
gett texten en överhalning innan den publicerades.
Hitlers sista och mer ståndsmässiga lägenhet i München, belägen på Prinzregentplatz 16. Det var i den lägenheten som hans niece, Geli Raubal, tog livet av sig |
Jag konstaterar också, med viss förvåning, att München faktiskt allt som oftast försvinner ur Nordins siktlinje, vilket till stora delar förvandlar boken till en något rapsodisk biografi över Hitler, med vissa utvikningar angående de historiska skeendena i staden och de kulturpersonligheter, däribland Thomas Mann och Oswald Spengler, som levde där under de år som boken behandlar. Detta grepp har använts förut, bland annat av en av Hitlers mera kända levnadstecknare, Joachim Fest, vars biografi över Hitler tveklöst är en av de bättre. I Nordins fall blir dock resultatet snarare mer likt det Ian Kershaw åstadkom i sin monumentalbiografi över Hitler, då själva föremålet för studien blir en smula osynligt. Jag menar inte att Nordin skulle ha ägnat sig åt att metodiskt beskriva varje gata och varje liten syförening som fanns i München på den här tiden, men staden blir mestadels en ren kuliss för Adolf (vilket säkert bara hade tilltalat den sistnämnde) och det var väl inte riktigt meningen? Anledningen till det är givetvis att boken är ett kompilat, någon självständig forskning verkar Nordin knappt ha ägnat sig åt. Det ska man kanske inte heller begära eftersom ämnesområdet är sådant att det krävs tio års forskning bara för att ge en rättvisande beskrivning av Eva Brauns tekannor, men problemet blir att Nordins bok därmed inte på något avgörande sätt skiljer sig från den stora floran av Hitlerbiografier av mindre format som redan finns. Därmed inte sagt, jag understryker det på nytt för säkerhets skull, att det här är en dålig bok. För den som är obevandrad inom området är det en alldeles utmärkt utgångspunkt om man är nyfiken på det historiska skeendet och de personer som figurerade i det. Den som behärskar området i större omfattning slösar inte heller bort sin tid genom att läsa Nordins opus, men han eller hon lär knappast bli slagen av några överdrivet nya insikter. Men det hade i gengäld varit att kräva alldeles för mycket av boken.
Jag måste dock slutligen ändå harangera författaren i ett
avseende. Svante Nordin är nämligen den förste av alla dessa Hitlerbetraktare
som jag har läst som har ägnat åtminstone ett förstrött intresse åt den minst
sagt banala poesi som Hitler författade under första världskriget. Världen hade
säkert varit tacksam om den gode Adolf hade ägnat sig åt poetiska brödskrifter
istället för den syssla han istället blev upptagen med, men detta lilla
smakprov på hans poetiska ådra bör väl göra det uppenbart att han i
litteraturhistorien inte hade blivit ens en fotnot:
Blauweiß und
Schwarzweißrot* (vom Gefreiten Adolf Hitler 4. August 1917)
Ringsum der Feinde Heer,
Zahlos wie Sand
am Meer
Der Franzmann, Russ’ und Britt,
Die kleinen
Kläffer mit.
Und wir – in heißer Schlacht
Wir halten Fahnenwach
Getreu bis in den Tod
Blauweiß und
Schwarzweißrot
Millionen laufen Sturm,
Und stürzen nicht
den Turm,
Sie schleppen Helfer her,
Vom Roten, Gelben Meer
Doch herrlich trotzt und stark
Die Wacht an
unserer Mark
Getreu bis in den Tod
Blauweiß und
Schwarzweißrot
Blåvita och
Svartvitröda (Av korpral Adolf Hitler, 4 Augusti 1917, fri översättning)
Runtomkring oss står den fientliga armén
Otaliga likt sandkornen på stranden
Fransmannen, ryssen och britten
Och de små gapar med
Och vi – i hård batalj
Håller vakt om vår
fana
Trogna in till döden
Blåvita och
Svartvitröda
Miljoner stormar fram
men störtar inte
tornet
trots att de har understöd
Från det röda, gula havet
Men härligt trotsiga och starka
Vaktar vi vår mark
Trogna in i döden
Blåvita och Svartvitröda
(Källa: Jäckel & Kuhn, Hitler: Sämtliche Aufzeichnungen 1905-1924, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart 1980, s. 81)
*Titeln är en anspelning på den bayerska armé som Adolf
tjänst-gjorde i och som stred med viss självstän-dighet under första
världskriget. Den bayerska flaggans färger är nämligen blåvita. Flaggan finns i
två varianter, en tvådelad med det via fältet ovanpå det blå, och så den som
avbildas här. Det svartvitröda färgerna finns på det tyska kejsarrikets flagga
och anspelar dels på det preussiska huset Hohenzollern (den tyska kejsarfamilj
som tvingades abdikera vid första världskriget slut och vars preussiska färger
var svart och vitt). Den röda färgen på flaggan kommer från det nordtyska
hanseatiska förbundet, vars flaggor bar färgerna vitt och rött. Det är alltså
föreningen mellan de nordtyska och de sydtyska arméerna som Hitler så poetiskt
lovsjunger.
(Källa: Jäckel & Kuhn, Hitler: Sämtliche Aufzeichnungen 1905-1924, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart 1980, s. 81)
![]() |
Tyska kejsardömets flagga |
![]() |
Bayerns flagga |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar