Eftersom jag utan tvekan framstår som en sur, kverulantisk och
cynisk misantrop (vilket för övrigt är en fullt adekvat
beskrivning av min personlighet) för den som läser det jag skriver
så är det kanske redan från början bäst att jag noga
understryker att jag för det mesta med nöje låter mig både
engageras och roas av de texter som Johan Hakelius skriver. Jag
skulle rentav vilja gå långt som till att säga att hans trilogi om
den engelska överklassen utan tvekan hör hemma bland det som Frans
G. Bengtsson skulle ha kallat för ”literature of pure delight”.
Hakelius är kvick, vass och inte minst en god stilist, och även om
de historier som han berättar kanske bara rent undantagsvis
behandlar de verkligt ”stora” frågorna så utgör ändå de små
utsnitt av det mänskliga varat som han förser oss med roande
parabler som i det lilla kan ge oss insikter både i världen
bortanför vår egen horisont och i våra egna tillkortakommanden och
svagheter. Ibland blir det dock bara så fel, som när Hakelius i sin
senaste krönika, och det säkert i all välmening, tar Elton John i
försvar.
Inledningsvis
bör det poängteras att jag skiter fullständigt i vad Elton John
gör med sina pengar, så om han vill köpa en jumbojet och såga itu
den med en motorsåg så är det honom väl unt. Att han rent
objektivt sett har för mycket pengar är något som i första hand
ska ses som ett tecken på ett dysfunktionellt samhälle, och att
anklaga honom för vad han gör med de pengarna blir därför som att
lägga allt ansvar för sjukdomen på de symptom som den sjuke
uppvisar. Det är också lite konstigt att Hakelius ( https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-retade-elton-john-den-svenska-moralpolisen/) drar upp vad som
med alla mått mätt, och inte bara i det snabbt förbiilande
mediabrus som nu är ett så tydligt inslag i vår tillvaro, måste
betraktas som gammal skåpmat, då den här historien nu har närmare
20 år på nacken. Men den gode Hakelius har väl drabbats av
idétorka alternativt skrivkramp, och jagat reda på en gammal kria
som han kan utfordra sin läsekrets med. Det kunde ha varit ett
lyckat drag, om krönikan hade varit genomtänkt eller roande. Nu är
den mestadels plump och ignorant, och det är kanske inte vad jag har
förväntat mig av Hakelius, hans ibland något överdrivet snobbiga
hållning till trots.
Till
att börja med raljerar Hakelius, på det sätt som överklassen ofta
gör, över att människor som inte har det fullt så gott ställt
som Elton John ställer sig kritiska till det närmast ostentativa
slöseri som den gamle popstjärnan ägnar sig åt. För Hakelius,
som så lätt låter sig charmas av överklassen, utan att han därför
ägnar så överdrivet mycket tankemöda åt att fundera över hur de
rikedomar som den överklassen förslösar har skrapats ihop, är det
givetvis impertinent att ens påpeka det absurda i att en person
ägnar sig åt vad som nästintill kan kategoriseras som potlacher,
ett demonstrativt brännande av pengar som en statusmarkör, snarare
än en konsumtion som håller sig inom ramarna för vad som är
meningsfullt ens för konsumenten själv. Frosseri är som bekant en
av dödssynderna och någonstans finns det kanske trots allt en gräns
för vad som kan anses smakfullt i det avseendet. Men Hakelius
överser gärna med de excesser som överklassen ägnar sig åt,
medan hans domar inte är fullt lika välvilliga när det kommer till
andra segment av samhället, i den mån han överhuvudtaget nedlåter
sig till att observera skikten under socialgrupp 1.
Sedan
vill Hakelius ha det till att det är just Elton Johns faiblesse för
blommor som har retat upp populasen, för i ”Drängsverige” (en
mycket tydlig klassmarkör som placerar Eltons kritiker i den
rännsten, eller snarare svinstia, där de så välförtjänt hör
hemma) anses blommor vara ”bögigt”. Jag vet inte vad Hakelius
har fått det ifrån, och han verkar helt förbise det faktum att
ursprungskällan till den här nyheten utgörs av engelska och inte
svenska media, och att det således är hans högt älskade engelsmän
(låt gå för att pressens medlemmar kanske bara undantagsvis sitter
i överhuset) som gjort det nyhetsurval som vi svenskar sedan har
fått ta del av. Nu är det givetvis en dödssynd att låta
källkritiken ta udden ur en bra historia, men när historien blir
lite unken så hade den kanske i varje fall inte mått sämre av en
mera varsam hantering av ”fakta”. När Hakelius på det här
sättet anklagar underklassen för ett illa dolt klassförakt så
verkar han helt omedveten om att hans eget förakt för ”packet”
knappat är direkt svårlokaliserat i den text han skriver, för
drängarna är inte bara homofober av bästa (eller kanske rättare
sagt, värsta) märke, de är också snåla, moraliserande och
missunnsamma. De är kort sagt ett jävla pack, och som sådant
fullständigt ovärdigt att ens komma i närheten av att tafsa på
Elton John, och ännu mindre på hans blommor.
Kanske
är det Hakelius ofta manifesterade kärlek till den engelska
noblessen, och gärna då den excentriska delen av den, som styr hans
omdöme även i det här fallet. Elton John må ha börjat sitt liv
som Reginald Kenneth Dwight, men efter att ha mottagit den nådiga
nicken av Elizabeth II kan han sedan 1998 titulera sig Sir Elton
John, och det är givetvis inte direkt kattlort. Han må vara en
parveny som har börjat sitt liv i kommunala hyreshus i Harrow, hans
blod må ha den ordinära röda färgen, men han är nu en av de
utvalda, och om inte hans härkomst kan övertyga oss i det fallet så
bör väl åtminstone hans idiosynkrasier göra det. Eltons
sentimentalt sliskiga hyllning till prinsessan Diana efter hennes död
stärkte dessutom givetvis bara hans aktier bland överklassen och
dess supportrar, en indikation såg god som någon på att god smak
faktiskt inte är direkt klassrelaterat. Men gränsen mellan
excentricitet och social inkompetens är kanske inte alltid direkt
glasklar, och den gode Elton har gett åtskilliga prov på att han i
varje fall är i besittning ett rätt stort mått av det sistnämnda.
Hakelius kanske tycker att det är charmigt med en person som gör
upp med sina gamla älskare i domstol, som anklagar sin
revisionsfirma för oegentligheter när den egna ekonomin inte går
ihop, och som inte ens kan dra jämnt med sin gamla mor, eftersom
modern vägrar att rätta sig efter sonens nycker, men personligen
blir jag kanske inte direkt imponerad. Nu bör det givetvis sägas
att engelsk skvallerpress mestadels har ungefär samma
tillförlitlighet som ett armbandsur gjort av wellpapp, men vad som
är ovedersägligt är att Elton John har stämt både sin
revisionsfirma och sin manager för ekonomisk misskötsel och
förlorat de målen, och att hans försök att överklaga av den
domen föll på hälleberget med en lika markerad duns. Han må vara
en trevlig prick privat, det kan jag inte yttra mig om, men hans
offentliga beteende lämnar en del i övrigt att önska.
Det
förefaller vila något av förnekelse över sir Eltons beteende (i
varje fall så som det manifesterade sig vid tiden för
”blomskandalen”) som det så ofta gör när det handlar om
missbruk. Det har, tvärtemot vad Hakelius antyder, ingenting som
helst att göra med hans sexuella läggning, det har ingenting med
hans inkomster att göra, det handlar helt enkelt om att han med all
tydlighet är en sällsynt omogen individ, helt ur stånd att ta
ansvar för sitt eget handlande och överdrivet benägen, även det
på ett sätt som kännetecknar missbrukare, att skylla sina misstag
på andra. Detta beteende kan ju förefalla ursäktligt och ses som
ett paradexempel på den pojkaktiga charm som överklassen så ofta
förknippas med, en egenskap som givetvis har sin upprinnelse i just
det faktum att den klassens representanter aldrig egentligen har
behövt bekymra sig om finansieringen av sina liv och därför i
vissa avseenden knappast lämnat barndomen. Men om vi nu ska prata om
klass och klassförakt så kan det kanske vara på sin plats att
påminna om att det finns ett svenskt tv-program där representanter
för underklassen, utan några som helst förmildrande
omständigheter, ställs till svars för sin brist på ansvar. Jag
talar givetvis om Lyxfällan,
det program som hänger ut ”ordinära” svenskar på bästa
sändningstid så att vi kan gotta oss åt deras oförmåga att hålla
i pengarna. Även där handlar det om excesser, även där går
köpgalenskap överstyr och resulterar i en havererad budget, även
där uppvisas ett beteende som fördöms inte bara av de ekonomer som
sätts in för att ställa allting till rätta, utan inte minst av
den publik som tittar på programmet. Hakelius nämner bara i
förbifarten i ingressen till sin krönika att Elton John har haft
exakt samma problem, den gode Elton har helt enkelt handlat
tvångsmässigt långt utöver det som t.o.m. hans mycket omfångsrika
budget tillåter. Vad är det då som gör att hans beteende inte ska
skärskådas med samma kritiska öga som det vi förväntas rikta mot
Kalle och Berit när de har köpt cigaretter istället för att
betala sina räkningar? Är det att Elton är engelsman, är det att
han är lord, är det att han är en charmig excentriker medan hans
mindre bemedlade svenska motsvarigheter bara är lågstående
representanter för en klass som saknar både bildning, hyfs och
anständighet, som uppvisar
ett ”drängbeteende” och
som dessutom uppenbarligen inte vet sin plats? Vad det än är som
gör att Hakelius låter den ena kamelen passera genom nålsögat
medan den andra inte ens anses vara värdig ett försök, så säger
det kanske mer om hans egna fördomar än om de som han så gärna
vill tillskriva andra. Borgerligheten och överklassen må vara i
besittning av en diskret charm, men ibland är den
charmen så diskret att man
inte ens lyckas notera den. Hakelius krönika är ett exempel på det
sistnämnda, ett tafatt försök att ta billiga poäng som bara
avslöjar hans egna
idiosynkrasier och hans egen
ignorans. Detta gör på intet sätt hans böcker sämre eller mindre
värda att läsa, det är bara en tydlig illustration på den banala
sanningen att man inte ska förväxla en författare och hans verk.
Och på det faktum att det vi egentligen tycker ofta framkommer som
allra tydligast när vi med eftertryck beskyller
andra för de karaktärsfel som vi själva är belastade med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar