Isobel Hadley-Kamptz har tydligen varit med i På spåret, om
det nu kan sägas betyda något mer än att hon tycker om att få sin
självbild förstärkt genom officiell exponering. Hon är i varje
fall, trots att hon nog på intet sätt är vare sig helt obeläst
eller ointelligent, en inte överdrivet intressant person, såtillvida
att hennes tankemönster, trots breda svängar och stora penseldrag,
i princip helt saknar originalitet. Ska man positionera henne
politiskt (om nu det ska vara nödvändigt ) så är hon väl att
betrakta som någon form av högerfeminist, en lydig liberal hund som
säkert gärna tror sig själv vara progressiv och vass, men som i
själva verket är lika trubbig som en nött blyertspenna. Att hon
uppenbarligen (jag ser inte programmet så det här är en uppgift
som googlats fram) ställde upp i SVT:s populära frågeprogram
tillsammans med den lika förutsägbare och erbarmligt korrekte Kalle
Lind förefaller därför närmast kongenialt, i varje fall om man
försvär sig åt tesen att lika barn leka bäst.
Förutsägbar som hon är så har hon i en intervju i Amalia (https://www.amelia.se/senaste-numret/jag-har-upplevt-tva-mirakel/) beskrivit en av sina egna graviditeter som ett mirakel, vilket väl, om vi betänker att jorden fram till dagens datum nog har sett åtminstone 10 miljarder människor födas, kraftigt måste sägas kraftigt devalvera de krav som man, inte minst från en religiös position, kan/bör ställa för att någonting ska kunna beskrivas som "mirakulöst". Att betrakta barnafödande som ett mirakel, att betrakta varje nyutkläckt individ som ett unikum är i och för sig ett vanligt tankefel, eller i varje fall en antropocentrisk hållning som knappast håller streck om vi vidgar perspektivet och tittar bortanför vår egen navel(sträng). Det är givetvis ett helt korrekt påstående att varje individ är unik, om nu unicitet i sig kan sägas utgöra en tillräcklig grund för de stora ord som Hadley-Kamptz på intet sätt är ensam om att vilja använda i det här sammanhanget. I så fall bör vi i konsekvensens namn också betrakta ett snöfall som ett helt universum fyllt av mirakel, eftersom det som bekant är så, i varje fall om vi ska tro ett påstående som är omöjligt att verifiera, att det inte finns en snöflinga som är den andra lik. Detsamma gäller givetvis även för gruskorn, och för övrigt allt annat som existerar i vår vidunderliga värld. Allt är unikt, men om allt är unikt så kan det knappast samtidigt vara ett mirakel, eftersom det mirakulösa i sig förutsätter en avvikelse från normen. Och om normen är unicitet så skulle i så fall den perfekta kopian/klonen vara ett mirakel, något som väl, på ett lätt pikant sätt, bör leda till vissa intressanta bieffekter, inte minst när det kommer till den mänskliga artens reproduktion och vår envisa drift att se oss själva som särfall.
Förutsägbar som hon är så har hon i en intervju i Amalia (https://www.amelia.se/senaste-numret/jag-har-upplevt-tva-mirakel/) beskrivit en av sina egna graviditeter som ett mirakel, vilket väl, om vi betänker att jorden fram till dagens datum nog har sett åtminstone 10 miljarder människor födas, kraftigt måste sägas kraftigt devalvera de krav som man, inte minst från en religiös position, kan/bör ställa för att någonting ska kunna beskrivas som "mirakulöst". Att betrakta barnafödande som ett mirakel, att betrakta varje nyutkläckt individ som ett unikum är i och för sig ett vanligt tankefel, eller i varje fall en antropocentrisk hållning som knappast håller streck om vi vidgar perspektivet och tittar bortanför vår egen navel(sträng). Det är givetvis ett helt korrekt påstående att varje individ är unik, om nu unicitet i sig kan sägas utgöra en tillräcklig grund för de stora ord som Hadley-Kamptz på intet sätt är ensam om att vilja använda i det här sammanhanget. I så fall bör vi i konsekvensens namn också betrakta ett snöfall som ett helt universum fyllt av mirakel, eftersom det som bekant är så, i varje fall om vi ska tro ett påstående som är omöjligt att verifiera, att det inte finns en snöflinga som är den andra lik. Detsamma gäller givetvis även för gruskorn, och för övrigt allt annat som existerar i vår vidunderliga värld. Allt är unikt, men om allt är unikt så kan det knappast samtidigt vara ett mirakel, eftersom det mirakulösa i sig förutsätter en avvikelse från normen. Och om normen är unicitet så skulle i så fall den perfekta kopian/klonen vara ett mirakel, något som väl, på ett lätt pikant sätt, bör leda till vissa intressanta bieffekter, inte minst när det kommer till den mänskliga artens reproduktion och vår envisa drift att se oss själva som särfall.
Det är också
intressant (och något som säkert bör sättas på meningsskapandets
konto – ett konto som för övrigt börjar bli rejält
övertrasserat vid det här laget) att många människor väljer att
ge vad som i själva verket är en blind naturprocess religiösa
dimensioner och tar till överord för att beskriva någonting som är
ungefär lika kausalt betingat som att den sten som du kastar upp i
luften oundvikligen lär ramla ner igen (och då förhoppningsvis
inte i skallen på dig). Jag vet att jag är krass och cynisk bortom
all hjälp, behäftad med en svart aura som lägger det mesta i
skugga, men det handlar också inte minst om ord och ords värde. De
finns en form av besvärjelse i Hadley-Kamptz och hennes trosfränders
förhållningssätt, en ovilja att se att vi som individer är
ofullständiga, ofullkomliga och temporalt betingade existenser,
dömda till att strutta runt och fjanta oss under en livstid som i
förhållande till universums existens är så kort att den inte inte
ens utgör en blinkning. I detta förgudande av oss själva och vår
avkomma finns också en uppenbar blindhet, en faktaresistens som
sällan visar sig så tydligt som när våra, i praktiken för det
mesta ogrundade, förhoppningar förvandlas till bittra realiteter
och när våra drömmar går i kras. Vi vill så gärna tro att vi är
utvalda, att vi är speciella, och när Hadley-Kamptz beskriver även
sin kärleksrelation med sin förre partner som ett mirakel så är
hon på intet sätt originell. Men om det nu är så att den
relationen var mirakulös, på samma sätt som hennes graviditet och
hennes barn var/är det, hur kom det sig då att den relationen tog
slut? Detta är inte sagt i avsikt att skadeglatt frossa i andras
olycka, utan ska bara ses som ett led i mina försök att förstå
hur Hadley-Kamptz et consortes tänker. Om vi nu ansluter oss till
Hadley-Kamptz beskrivning och betraktar hennes relation på det sätt
som hon gör så är det uppenbarligen så att mirakel kan upphöra,
vilket förefaller något besynnerligt. Trampar vi sedan vidare på
den inte överdrivet fördolda religiösa väg som vi befinner oss på
så inställer sig då nästintill oundvikligen frågan om den
katolska kyrkan också ägnar sig åt att revidera sin uppfattning om
det mirakulösa och därför också med lika stor nödvändighet får
sysselsätta sig med att avkanonisera sina helgon? Jag måste erkänna
att jag inte har någon koll på huruvida detta överhuvudtaget
förekommer, och i vilken omfattning det i så fall sker. Vad som
däremot, om man applicerar strikt logiska tankemönster på ett
religiöst normsystem, förefaller vara tämligen självklart är att
ett mirakel som förkastas inte längre är ett mirakel och dessutom
aldrig ens har varit det. Ett mirakel är antingen giltigt bortom tid
och rum eller inte alls, och om det upphör att vara det som det har
utgett sig för att vara så är det istället ett fuskverk, en
bluff, ja närmast att betrakta som ett rent bedrägeri. De må vara
ett självbedrägeri i många fall, men det förtar inte falskheten.
När Hadley-Kamptz
i en krönika i Expressen (https://www.expressen.se/kultur/ide/att-sluta-foda-barn-av-klimatskal-ar-poanglost/) låter sig uppröras över att barnalstrandet tas med i den ekvation
som behöver lösas för att den här världen ska förbli beboelig
så är det därför inte direkt förvånande att de handlar mera om
en trosbekännelse än om sakliga argument. Det finns också gott om
logiska luckor i resonemanget, något som brukar känneteckna texter
skrivna i den upprördhet som vi alla känner när något av det vi
håller heligt angrips. Hadley-Kamptz påstår att de klimatkostnader
som våra barn åsamkar jorden är framräknade på ett tveksamt
sätt, och ser ett uppenbart problem med att den kostnaden läggs på
oss idag, ett resonemang som givetvis skulle få fatala följder om
vi utsträckte det till att gälla även andra miljöpåverkande
faktorer, men som i sig är ett belysande exempel på den brist som
jag personligen anser vara den mest destruktiva i det mänskliga psyket,
nämligen vår oförmåga/ovilja att inta ett konsekvensialistiskt
perspektiv. För om det nu är så att vi bara ska räkna med den
miljöpåverkan som sker i nuet så är givetvis den flygresa som vi
kommer att göra om en vecka helt oväsentlig, då den, precis som
varje nyfödd individs framtida klimatavtryck, ligger i en framtid
som vi ännu inte vet något om. Den hållning som Hadley-Kamptz
intar i det här avseendet kan kanske ses som ”anti-holistisk”,
som vore delarna i ett större helt nästintill oväsentliga i
förhållande till helheten, något som givetvis är exakt det
argument som de flesta använder sig av när de urskuldar sin egen
miljöförstöring som ett så litet inslag i helheten att det är i
princip oväsentligt. Köper du en stadsjeep så är den givetvis
miljömässigt neutral så länge du inte kör den, men vi får väl
förutsätta att du har köpt den för att använda den och att du
därför på sätt och vis har intecknat en del av din framtida
miljöpåverkan redan vid köpet. Och samma sak gäller givetvis
barn, att hävda något annat är dels att inta ett antropocentriskt
perspektiv, dels att göra sitt eget liv och de val man har gjort
till en norm som andra ska rätta sig efter. Det sistnämnda är en
”synd” som de flesta av oss ägnar sig åt, och Hadley-Kamptz är
knappast något undantag.
Utan att vara
alltför malthusianskt inspirerade bör vi kanske också betrakta den
miljöpåverkan som vi oundvikligen gör ur ett exponentiellt
perspektiv, i varje fall i förhållande till en värld som
otvetydigt går mot ett alltmera uppenbart miljömässigt haveri.
Använder vi det betraktelsesättet så kan vi faktiskt snarare med viss rätt
hävda att de som vill överföra barnens framtida miljökostnader
till dagens ”balansräkning” i praktiken ägnar sig åt en form av
skönmålning. I en alltmer nedsmutsad värld så betyder kanske det
ton koldioxid som det nyss födda barnet släpper ut om 50 år
betydligt mer än vad samma ton gör i nuläget, och det råder väl
knappast någon tvekan om (fysikens lagar kan vi inte
överskrida, även om många verkar tro det) att den rena numerären
faktiskt begränsar varje individs utrymme, och att det barn som i en
värld befolkad av 7 miljarder människor kan bete sig på ett visst
sätt har betydligt sämre förutsättningar att göra det i en värld
med en befolkning som närmar sig det dubbla. Den här ekvationen
löser dock Hadley-Kamptz med ett gordiskt hugg av klassiskt snitt,
då hon trosvisst påstår att vi i framtiden inte kommer att
konsumera på det sätt som vi gör nu och att ”hela poängen är
att vi måste ställa om livet och ekonomin så att det inte blir
så”. Vi bortser från det extremt naiva i den fromma förhoppning
som hon här ger uttryck för, även om det som alltid är ytterst
beklämmande och inte minst tröttande att ständigt höra dessa
utfästelser om framtida försakelser och begränsningar från
individer som helt uppenbart inte lever som de lär och som dessutom
noga undviker att presentera ens en embryoartad skiss av hur den
typen av radikala och världsomspännande beteendeförändringar ska
implementeras och fås att fungera utan friktion. Vi tittar istället
på det rent koloniserande i Hadley-Kamptz föreskrifter för hur
kommande generationer ska bete sig. De barn som vi nu föder ska inte
konsumera på det sätt som vi själva gör, de ska ändra sitt liv
och det samhälle som de bebor på ett sätt som vi själva
uppenbarligen inte är beredda att göra, de ska kort sagt bli
betydligt bättre människor än vad vi själva är. Vi struntar i
det faktum att det kanske krävs någon form av närmast magisk
transcendens för att detta ska kunna förverkligas, då denna
radikala förändring kräver ett i princip totalt avståndstagande
från den kultur som vi nu lever i, en spricka som är så stor att
den får alla tidigare generationskonflikter att framstå som
nästintill icke-existerande. Vi struntar också i att denna radikala
förändring bör ske inom ett ur den mänskliga civilisationens
perspektiv väldigt kort tidsspann, så kort att det troligtvis i
vilket fall som helst inte låter sig göras. Vi tittar istället på
vad Hadley-Kamptz säger ur ett rent ansvarsperspektiv, och vad det
avslöjar om henne som person. När hon avfärdar barnafödandet från
miljödiskussionen så intar hon ett perspektiv som brukar
känneteckna mycket av företagssfären (hon är inte för inte
liberal…). Företag, och inte minst multinationella sådana, agerar
i enlighet med sitt egenintresse på så sätt att de internaliserar
vinsterna och externaliserar kostnaderna, d.v.s. någon annan får
betala för den åverkan/resursförbrukning som de gör, vilket är
exakt vad Hadley-Kamptz ägnar sig åt när hon tycker att kommande
generationer ska avvika från det livsmönster som vi själva försvär
oss åt, bara för att kompensera de excesser som hon själv ägnar
sig åt. Det är kanske ett allmänmänskligt beteende, men det gör
det därför inte vare sig så värst mycket smakfullare eller
försvarbart ur ett rent logiskt perspektiv. Hadley-Kamptz är en
fripassagerare på de kommande generationernas fartyg, men hon verkar
inte inse det och verkar dessutom tro att det fartyget rymmer i
princip obegränsade mängder med passagerare.
Trogen en hållning som hade betraktats som renodlat fascistisk om den hade varit riktad mot andra människor så frågar sig Hadley-Kamptz om vi överhuvudtaget ska bry oss om att försöka stoppa klimatkrisen? För henne är det i princip oväsentligt att vi förstör allting som omger oss, under förutsättning att mänskligheten överlever som art, en hållning som får mig att konstatera att när Arthur Schopenhauer beskrev livet på jordklotet som ett ytligt mögeltäcke så syftade han nog i första hand på mänskligheten. Sedan må mögel vara livgivande på sitt sätt, så överdrivet många positiva konnotationer i övrigt till det begreppet är det dock svårt att krysta fram. Att arter dör, att ekosystem förstörs, att delar av jorden blir obeboeliga är bara små störningar i det hela, i princip helt oväsentligt så länge mänskligheten kan fortsätta sin existens. Detta är speciesism, ingenting annat, och att medvetet propagera för det är både aningslöst och något som kan få fatala följder även för mänskligheten, eftersom ett uttalat hierarkiskt tänkande lätt koloniserar hela vår livsvärld. Hadley-Kamptz verkar vara fullständigt renons på förståelse för att ekosystem handlar om samverkan, och hon verkar se hotet mot mänskligheten som i princip helt löskopplat från allt övrigt liv på jordklotet, ett minst sagt besynnerligt resonemang. Hennes oförmåga att ta in verkligheten är på sitt sätt skrämmande, eftersom hon knappast kan avfärdas som en ignorant analfabet levandes ett fullständigt isolerat liv bortom allt vad vetenskaplig kunskap heter. Hon tar upp krig, missväxt och sjukdomar som ett alltmer accelererande fenomen i vår värld, men verkar samtidigt helt omedveten om den befolkningsexplosion som har ägt rum i de delar av världen som nu drabbas av den ena krisen efter den andra, och hon verkar vägra att inse ens ett så elementärt faktum som att vattenbrist faktiskt med nödvändighet uppstår om det finns fler förbrukare av vattnet än vad resurserna tillåter. Jag antar att hon har tänkt sig att kommande generationer ska lägga om även den delen av sitt konsumtionsmönster, och att hon, för att travestera en formulering som kanske något orättvist tillskrivs Marie Antoinette, hävdar att det här inte är något problem, för de kan ju alltid dricka Coca Cola istället. Det är nästan så att jag tror att hon anstränger sig för att framstå som korkad och ignorant. Det lyckas hon i så fall onekligen rätt bra med.
Trogen en hållning som hade betraktats som renodlat fascistisk om den hade varit riktad mot andra människor så frågar sig Hadley-Kamptz om vi överhuvudtaget ska bry oss om att försöka stoppa klimatkrisen? För henne är det i princip oväsentligt att vi förstör allting som omger oss, under förutsättning att mänskligheten överlever som art, en hållning som får mig att konstatera att när Arthur Schopenhauer beskrev livet på jordklotet som ett ytligt mögeltäcke så syftade han nog i första hand på mänskligheten. Sedan må mögel vara livgivande på sitt sätt, så överdrivet många positiva konnotationer i övrigt till det begreppet är det dock svårt att krysta fram. Att arter dör, att ekosystem förstörs, att delar av jorden blir obeboeliga är bara små störningar i det hela, i princip helt oväsentligt så länge mänskligheten kan fortsätta sin existens. Detta är speciesism, ingenting annat, och att medvetet propagera för det är både aningslöst och något som kan få fatala följder även för mänskligheten, eftersom ett uttalat hierarkiskt tänkande lätt koloniserar hela vår livsvärld. Hadley-Kamptz verkar vara fullständigt renons på förståelse för att ekosystem handlar om samverkan, och hon verkar se hotet mot mänskligheten som i princip helt löskopplat från allt övrigt liv på jordklotet, ett minst sagt besynnerligt resonemang. Hennes oförmåga att ta in verkligheten är på sitt sätt skrämmande, eftersom hon knappast kan avfärdas som en ignorant analfabet levandes ett fullständigt isolerat liv bortom allt vad vetenskaplig kunskap heter. Hon tar upp krig, missväxt och sjukdomar som ett alltmer accelererande fenomen i vår värld, men verkar samtidigt helt omedveten om den befolkningsexplosion som har ägt rum i de delar av världen som nu drabbas av den ena krisen efter den andra, och hon verkar vägra att inse ens ett så elementärt faktum som att vattenbrist faktiskt med nödvändighet uppstår om det finns fler förbrukare av vattnet än vad resurserna tillåter. Jag antar att hon har tänkt sig att kommande generationer ska lägga om även den delen av sitt konsumtionsmönster, och att hon, för att travestera en formulering som kanske något orättvist tillskrivs Marie Antoinette, hävdar att det här inte är något problem, för de kan ju alltid dricka Coca Cola istället. Det är nästan så att jag tror att hon anstränger sig för att framstå som korkad och ignorant. Det lyckas hon i så fall onekligen rätt bra med.
Om vi återgår till
det heliga barnafödandet så gör dock Hadley-Kamptz en form av
läpparnas bekännelse och påstår att det visst inte är så att
vår obändiga vilja att reproducera oss ska ses som ett sätt att
skapa mening i vår tillvaro, som ett rent existentiellt behov. Några
meningar längre ner verkar hon dock ha ändrat sig på den punkten
för då är helt plötsligt barnanskaffandet själva grundvillkoret
för den mänskliga existensen. Samtidigt säger sig Hadley-Kamptz
vara ”tveksam till själlös konsumtion”, ett billigt retoriskt
påstående som vi väl alla med en glatt leende och en varm hand är
beredda skriva under på. Problemet är bara det uppenbart
stipulativa i begreppet ”själlös”. Hadley-Kamptz tycker
uppenbarligen att barnskaffande är själfullt och höjt över den
ordinära trista konsumtion som många ägnar sig åt, Kalle
Svensson däremot kan för sin del tycka att barn är det mest
själlösa som finns, en ren belastning på hans liv som han gör
allt för att undvika. Hans nya Porsche däremot har ett motorljud
och en väghållning som får Kalle att känna sig förverkligad på
ett sätt som inte ens ett par tjog barn skulle kunna åstadkomma.
Vem har rätt? Personligen vill jag inte ha något av dessa tingestar
i mitt liv, men jag kan inte heller gradera dem inbördes. Och sett i
ett längre miljöperspektiv så är nog Kalle Svenssons Porsche
tveklöst en mindre belastning än Hadley-Kamptz barn, om vi nu ska
använda den variabeln i vår bedömning, något som dock den
övergripande miljödiskussionen inbjuder till.
Tolkar vi sedan det
existentiella resonemang som förs mera krasst så kan vi givetvis
konstatera att om det inte föds några barn så kommer det inte
heller att existera någon mänsklighet, det är mycket enkel
matematik. Men sammanblandningen av två existentiellt betingade
termer, den rent empiriska och den psykologiskt behovsbetingade, är
givetvis förrädiskt till sin natur och syftar nog först och främst
till att, på ett undermedvetet plan, friskriva Hadley-Kamptz från
ett beteende som är blint och naturbetingat och få henne att för
sig själv framstå som en person som kan höja sig från de bojor
som naturen lägger på oss och bete sig autonomt. Den hållningen är
knappast trovärdig om vi sätter den i relief till vad som har
framkommit tidigare i hennes krönika, då hon snarare framstår som
en person som verkar tämligen oförmögen att inta ett kritiskt
förhållningssätt till sig själv, och vars hela argumentation på
ett närmast infantilt sätt går ut på att rättfärdiga ett
beteende som hon inte har den minsta avsikt att ändra på. Det står
henne givetvis fritt att propagera för i princip vilken åsikt som
helst, men diskrepansen mellan hennes eget beteende, det beteende som
hon förväntar sig från andra, och det normativa mål (d.v.s. den
mänskliga artens överlevnad) som hon sätter upp är så extrem att
hennes trovärdighet förångas lika snabbt som en vattendroppe på
en het motorhuv. Men något annat är givetvis inte att vänta. Det
går helt enkelt inte att resonera med människor som baserar sina
ståndpunkter på grundvalar av religiös natur, eftersom
faktaresistensen är nästintill total. Ett religiöst präglat
tänkande kan, precis som ett mirakel, sägas pendla mellan existens
och icke-existens, och när det väl har upphört att existera är
det som om det aldrig har funnits överhuvudtaget. Och det är först
då som en meningsfull kommunikation kan inledas.
Det extremistiska i
Hadley-Kamptz hållning visar sig slutligen som allra tydligast i det
faktum att hon själv tillskriver sina meningsmotståndare en
extremistisk hållning. Det är en vanlig enkel försvarsmekanism
(som givetvis kan vändas tillbaka även mot mig) som blivit alltmer
vanlig i det manikeistiska debattklimat som präglar vårt samhälle.
Diskussionen, i varje fall den sansade delen av den, handlar ju inte
om att människor inte ska skaffa barn, det handlar bara om att vi
bör beakta samtliga faktorer som otvetydigt har en påverkan på vår
miljö om vi vill komma till rätta med de problem som vår värld
lider av. Ska vi överhuvudtaget göra en seriös ansträngning (som
givetvis redan nu är helt meningslös, men vi kan ju alltid ”göra
momenten”) att lösa miljöproblemen så kan vi inte låta någon
del av vår konsumtion få ett frikort, det gäller barn likaväl som
lustjakter. Sätter man barnen, och i förlängningen därför också
mänskligheten i stort, på undantagets piedestal så återstår till
slut ingenting annat än en from förhoppning på att ännu ett
”mirakel” ska ske som kan göra det vi själva inte förmår. Då
återstår bara att att göra som Hadley-Kamptz, att fortsätta det
liv vi lever utan inskränkningar och inta den voluntaristiska
hållning som hävdar att ”det räcker att vilja ge sina barn och
barnbarn och barnbarnsbarn chansen till ett bra liv”. Men det är
givetvis trams. Viljan kan säkert förflytta berg, men den kan
knappast förflytta sopberg. Och det lär vi nog snart få full
visshet om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar