Något som har bekymrat mig
länge och fått mig att undra om jag helt har förlorat mitt sinne
för humor är att jag tycker att det mesta som produceras nu är ren
skit, så pass dåligt att jag t.o.m. har gett upp försöken att
leta efter komedier som kan tänkas fungera. Det kan säkert ha att
göra med att jag har blivit gammal och inte längre hänger med i
vad som allmänt sett betraktas som roligt. Det har kanske skett någon form
av paradigmskifte inom komedin, där det vi nu förväntas skratta åt
inte är i överensstämmelse med det paradigm som jag fortfarande
försvär mig åt? Jorden har helt enkelt fortsatt att snurra på ett
som alltid festligt sätt, men jag har klivit av.
Men jag
vet inte om det är mig det är fel på, eller om det helt enkelt så
att vi har fått en form av "Der Stürmer-komedi" (om man
ska vara riktigt elak) i det här landet, en humor som är så
politiskt vinklad att man måste dela det ideologiska filter som
"humoristerna" har för att kunna tillgodogöra sig
skämten. Jag blev i varje fall en smula beklämd när jag fastnade
framför programmet "Blott Sverige svenska komedienner har"
på SVT2, ett programmet där en samling kvinnliga komiker fick
redogöra för sin vardag och hur de uppfattade sin yrkesroll.
I
princip samtliga var överens om att de som kvinnor hade det mycket
tuffare än män, behövde vara tre gånger så roliga för att någon
skulle skratta, och att de just i egenskap av kvinnor hade en
undanskymd position i det patriarkala samhälle vi lever i. De
föreföll betrakta manliga komiker som en enda homogen grupp, allt i
enlighet med den nya svenska manikeismen som säger att allt annat än
en svartvit världsbild är fel, och såg humorn som ett vapen för
samhällsförändringar. Några av dem hoppades t.o.m. att de skulle
bli ihågkomna om 500 år just eftersom deras humor hade betytt så
mycket för de samhällsförändringar som de, utan någon överdriven
blygsamhet, ansåg sig ha bidragit till på ett uppenbarligen inte
alltför perifert sätt. Samtliga såg sig som sanningssägare,
modiga förkämpar för en förtryckt minoritet och samtidigt i
besittning av ett förhållningssätt till världen som det motsatta
könet var oförmöget att dela (något som givetvis är en
ståndpunkt som är av uttalad särartsfeministisk art, med allt vad
det innebär av vidare komplikationer som särartsfeminismens
företrädare dock sällan visar någon större beredvillighet att
vare sig observera eller vilja hantera). Det var med andra ord synd
om dem på alla sätt, men de kämpade vidare, tappra och okuvliga
som de är.
Det här förklarar givetvis bara varför
svenska kvinnliga komiker inte är speciellt roliga, men samma
förklaringsmönster går säkert att applicera även på deras
manliga kollegor, för vad blir resultatet av denna tydligt
politiserade humor? Jo, det blir en humor som är helt befriad från
självironi och självdistans, det blir en humor fylld av
ressentiment eftersom du som komiker intar en offerposition och
därför egentligen inte ska skrattas åt (för man skrattar inte åt
offer), det blir en humor där du tittar på en särskild grupp med
vad du själv betraktar som en demaskerande blick, (en grupp som du –
detta är essentiellt - själv inte tillhör), och pekar ut den
gruppens brister som det som vi alla ska skratta åt. Det blir en
form av humor för mobbare, där du själv sätter dig till doms över
andra människor, en humor som är grundad på din egen vinklade
världsbild (som du tyvärr är för självupptagen för att
ifrågasätta) och som har ett illa dolt pejorativt syfte. För det
den kretsar kring är att du gör andra människor (så gott som
alltid sådana som du från ditt von oben-perspektiv redan har dömt
ut som obildade och fördomsfulla) som inte har förstått att din
världsbild är den enda rätta, eller velat dela den, till föremål
för gyckel och spe. Jag har svårt att se någon skillnad på den
typen av humor och renodlade antisemitiska skämt. Grundstrukturen är
i varje fall densamma.
Den övergripande förklaringen
till det här fenomenet är givetvis att det här är människor
(inte alla, men skrämmande många) som drivs av en gemensam
ideologisk övertygelse av närmast religiöst slag, och är det
något som de flesta religioner inte ger överdrivet mycket utrymme
åt så är det väl i så fall just humor och komedi. För som Robyn
Hitchcock så klämkäckt formulerade det "There are no jokes in
the Bible, Keith, and it's a crying shame..." Och på samma sätt
som kristendomen länge upprätthöll sitt tolkningsföreträde även
i det här landet så verkar de här komikerna inte förstå att det
faktiskt är deras omvärldstolkning som är normen, och att de
därför i själva verket agerar ur en maktposition. Vem, förutom
knäppskallar på högerkanten, medelålders män med incel-böjelser
och landsbygdstroll (placera mig i valfri grupp) skulle
överhuvudtaget komma på tanken att ifrågasätta den konsensus som
råder angående den patriarkala dominansen i det här landet,
genusproblematikens relevans och alla andra liknande kvasifilosofiska
och pseudointellektuella restprodukter av det havererade postmoderna
tankeklustret? Gör du det på allvar så är du nämligen själv
ingenting annat än just ett bevis för den tes som du förkastar,
eftersom endast den som tjänar på det patriarkala samhället kan
tänkas vilja förneka dess existens. (En Freud vs
Adler-argumentation således, försåtligt effektiv till sin
uppbyggnad, men givetvis ur epistemologiskt perspektiv helt
irrelevant som underlag för att förkasta en motsatt ståndpunkt.)
Och en humor som riktas från ovan mot den som redan från början
har avskrivits som oupplyst, ignorant, tölpaktig och dum nästintill
bortom alla hjälp, hur rolig är egentligen den? Särskilt inte när
så gott som allt fokus ligger just på den individens brister och
när syftet är att vi alla ska stämma in i ett gemensamt skratt
inför hur obotligt korkad och fördomsfull den utpekade är. Den
typen av skratt får oundvikligen något hyenaaktigt över sig och
anstår kanske inte människor som tycker sig vara förkämpar för
sanning och rättvisa.
De som företräder den här varianten av humor verkar också ha bommat något ytterst
väsentligt när det kommer till humor (i varje fall enligt mig, men
jag kan ha fel) och det är att rikta skrattet antingen inåt mot sig
själv, eller utåt mot rent allmänmänskliga personlighetsdrag som
vi alla kan känna igen oss i och till viss eller stor del även
själva ge uttryck för. En kvinnlig komiker som drev med den gängse
föreställningen om det patriarkala samhället, med genusdebattens
många bisarra inslag, med ”tokfeminister”, och med alla dessa
olika kön som numera med rätt eller orätt påstås existera (detta
”könsperspektiv” var givetvis också på tapeten bland dessa
komiker) och som gjorde det utifrån ett stiliserat perspektiv skulle
med största sannolikhet vara betydligt roligare än den typen av
komiker som bara fikar efter instämmande skratt från de som redan
delar nämnda komikers världsbild. Och jag är inte helt säker på
att det inte skulle vara ett betydligt vassare vapen om nu humorn
skulle vara avsedd att användas politiskt på det sätt som tydligen
många av våra kvinnliga komiker anser. Detta inte minst eftersom
självdistans är ett tydligt tecken inte bara på intelligens, utan
även något som antyder att man faktiskt vet var man står utan att
man därför behöver förfalla till den dogmatism som ligger i
botten för alla förenklade och schabloniserade världsförklaringar.
Självdistansen, och den åtminstone antydda självkritiken, gör
också ambivalensen till ett betydligt mera markant inslag i den
komik som man vill förmedla, och komiken handlar ofta om just
gränsöverskridande eller gränsutsuddande, där tolkningen inte
sker utifrån fastlagda partilinjer utan lämnas i händerna på den
enskilde åskådaren. En humor som slår tillbaka mot den som själv
förmedlar den gör helt enkelt ett mera sympatiskt intryck än en
humor där någon annan hela tiden får inta rollen av driftkucku.
Och den parodi som saknar medkänsla med den som den driver med,
oavsett hur vedervärdig den personen är i den verkliga världen,
blir bara ett tomt hån där man som komiker löper en uppenbar risk
att sympatin landar hos fel adressat. Ett mycket talande exempel på
den typen av totalt felriktad satir är Filip och Fredriks intervju
med Emma Andersson där de gör sig roliga över att hon inte känner
igen diverse referenser till Tredje riket
(https://www.youtube.com/watch?v=37KlJilcvbw).
Ett bättre sätt att få sig själv att framstå som en dryg stropp
med en uttalad översittarnatur måste vara svårt att hitta.
Och tittar jag på humor som
jag fortfarande tycker fungerar så är det uppenbart att driften med
det snobbiga, uppblåsta och självcentrerade är just det som
väldigt ofta gör att komiken fungerar. Först och främst handlar
det givetvis om Monty Python, en samling engelsmän som är så
fullständigt överlägsna allt annat som har gjorts i komediväg att
det går att använda Salvador Dali’s beskrivning av sig själv,
när han konstaterade att ”när jag målar stormar havet, de andra
plaskar i badkaret”, som en parameter för att bedöma deras
storhet. Det finns ett FP (Före Python) och det finns ett EP (Efter
Python), men det är inte många gudar i övrigt som får plats på
det panteon där de sitter. Och till skillnad från sina nutida
svenska kollegor så drev Monty Python sällan med underdogen,
förloraren, den nätbrynjeklädda arbetaren, utan istället med den
engelska överklassen, med den snobbiga byråkraten, med den
pseudointellektuella akademikern, och därför också i grunden med
den osäkerhet som gör att vi gärna ikläder oss den typen av
roller för att göra oss breda på andras bekostnad. De drev med
våra övertygelser, de drev med vår inneboende drift att tro att vi
betyder mer än vi faktiskt gör, de drev med vårt blinda behov av
att hitta förklaringar som skulle göra att vi slapp tänka, de drev
helt enkelt med vår osvikliga förmåga att bete oss närmast
osannolikt korkat och samtidigt vara helt oförmögna att inse det
stupida i vårt agerande. Det är kanske inte så konstigt att den
typen av humor är helt inaktuell idag, när det har blivit så
oerhört mycket viktigare att tänka rätt än att tänka fritt. För
i dagens Sverige är ironin i Graham Chapmans/Brians tafatta försök
att prata sina anhängare till rätta
(https://www.youtube.com/watch?v=KHbzSif78qQ)
mera aktuell än någonsin, samtidigt som de som verkligen borde ta
till sig den troligtvis är helt oförmögna att ens uppfatta den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar