Jag gillade Martina
Montelius bok Främlingsleguanen.
Den var kanske inte överdrivet originell, men den hade en
tilltalande sarkastisk och svart ton, uppblandad med absurdistiska
inslag som faktiskt ibland rentav fick mig att dra en smula på
mungiporna (det är inte det lättaste). Det jag har läst av henne i
övrigt, Oscar Levertins vänner
och Ibland är man lessen, ibland är man glad
har hållit lägre klass utan att därför vara direkt dåligt, men
precis som de flesta författare så skriver hon samma bok om och om
och om igen, och de två senaste böckerna är i själva verket föga
mer än två halvbleka kopior av debutromanen. Det är oförargliga
läsupplevelser och man kan både ha och mista dem. Men det gäller
givetvis den mesta skönlitteratur. Tron på litteraturens kraft och
värde, och inte minst på dess förmåga att påverka folk i "rätt"
riktning, har alltid förefallit mig vara nästintill rörande naiv
och optimistisk. Men Montelius är tillräckligt flyhänt för att
det hon skriver aldrig ska vara riktigt dåligt, och det är inte
ofta jag begär så värst mycket mer än så av den skönlitteratur
jag läser. När det kommer till politiska inlägg är jag dock
betydlig mindre villig att släppa igenom slappt tänkande,
generaliseringar och direkt tankevurpor, och om Montelius romaner
inte alltid håller högsta klass så håller hennes politiska inlägg
alltför ofta direkt pinsamt låg nivå. Vi tittar lite på hennes
sätt att "idka självkritik" i hennes senaste inlägg i
Expressen:
Vi
bryter ner det hela styckevis för att göra det mera åskådligt,
och vi börjar då givetvis med rubriken. Den talar om att Montelius
vill sätta munkavle på Ivar Arpi, Alexander Bard och, en aning
förvånande, sig själv. Det faktum att hon nu skriver ett inlägg
om att hon borde hålla tyst är väl därför att betrakta som ett så klockrent
exempel på en oxymoron att det borde användas i
svenskspråksundervisningen i grundskolan. Eller vad menar hon
egentligen? Det är inte helt lätt att lista ut.Men vi gör ett försök.
Så
vi går vidare till det första stycket. Där framgår det att det,
allt enligt Montelius, är jobbigt för Ivar Arpi och Alexander Bard
att det pågår ett arbete för ökad jämlikhet i världen. Vi
bortser från att Montelius tillskriver dessa båda herrar åsikter
som jag inte alls är säker på att de delar. Det är givetvis en
retorisk gest från Montelius sida eftersom hon redan i första
stycket har fått Arpi och Bard att framstå som
jämlikhetsmotståndare. Och det är som bekant inte överdrivet bra.
Montelius själv kommer tydligen undan i det här avseendet, så om
det där är anledningen till att Arpi och Bard bör "hålla
truten" så gäller det uppenbarligen inte henne, trots att hon
inbegrepp sig själv i den grupp som bör tystas redan i rubriken.
Men tydligen inte i det här avseendet. Arpi och Bard har fel
(tillskrivna) åsikter, och bör därför hålla tyst.
Går
vi över till det andra stycket så är det tydligen så att Bard har glömt
att nämna att även vita människor lever på bidrag, ett
uraktlåtenhet som enligt Montelius uppenbarligen bör straffas med
att man belägger honom med munkavle. Detta gäller däremot inte, får man förmoda,
de personer som när de
pratar om polisvåld i USA "glömmer bort" att nämna att
polisen skjuter dubbelt så många vita som färgade amerikaner till
döds. Den "glömskan"
är helt uppenbart på
intet sätt jämförbar med Bards hemska kommentar. Jag kan, även om
vi bortser från den uppenbara dubbelmoralen i Montelius hållning,
inte låta bli att tycka att det finns någon form av logiskt felslut
i hennes resonemang. Dels är det ju så att diskussionen handlar om
svarta människor och den rasism som de möter. På vilket sätt är
det då det minsta relevant att föra in en annan grupps socioekonomiska
status i det sammanhanget, annat än möjligtvis som just den typ av
jämförelse som alltså inte görs när det kommer till offer för
polisvåld i USA? Problemet handlar ju om hur svarta människor
behandlas och för att lösa det problemet bör man beakta alla
faktorer som kan ha en inverkan på det, även de färgades ekonomiska
förutsättningar. Att därför blanda in de vitas bidragsberoende i
den här diskussionen är ungefär lika relevant som att redogöra för hur
det ser ut på socialbidragsfronten i Peru. Och för den delen, vem
har (förutom Montelius) överhuvudtaget sagt att Bard inte är fullt
medveten om att även vita amerikaner lever på bidrag? Men det är
helt enkelt inte det som diskuteras, och Montelius argument är
ingenting annat än ett närmast infantilt sätt att försöka blanda
bort korten. I rättvisans
namn bör jag dock tillägga att hon i det här fallet tydligen låter
Arpi få behålla sin talan. Att hon anser att hon själv får säga
vad hon vill behöver vi inte tveka om.
Stycke
tre lyckas infoga ytterligare en svart plump på herr Bards
"meritlista då han presenteras som "prostitutionsförespråkare",
vilket givetvis syftar till att ge lite extra ful färg till hans påhopp
på Bianca Ingrosso. Som alla vet så används begreppet "hora"
på ett något vidlyftigt sätt och inte enbart i den strikta
traditionella betydelsen som en beteckning på någon av kvinnligt kön som säljer
sexuella tjänster. Precis som för de flesta ord så grenar
betydelser och användningsområdena ut sig med tiden och ordet får
konnotationer som kanske inte alltid har så mycket med
ursprungsbetydelsen att göra. Men Montelius lyckas genom det här
stycket att få det att framstå som att Bard har hävdat att Ingrosso
säljer sexuella tjänster, en tolkning som, om man vill vara snäll,
är "något vidlyftig". Men Montelius är uppenbarligen i
besittning av något som förefaller vara nästintill en radiosond insatt i Bards hjärna, för hon har ju redan tidigare i artikeln påstått
sig veta exakt hur han tänker och resonerar. Vi kan bara beklaga att
hon inte har ägnat sig åt djupgående studier i psykologi eller
någon annan näraliggande disciplin, för hennes närmast
klärvoajanta tolkningsförmågor hade givetvis varit extremt
eftersökta inom den typen av yrkesområden. Arpi klarar sig
dock helskinnad även genom det här stycket och det är nästan så att
man börjar tro att Montelius av ren nåd har bestämt sig för att
tillåta honom att öppna käften. Men vi tas omgående ur den
illusionen.
För
i stycke fyra får båda herrarna återigen klä skott för att
deras åsikter inte tilltalar Montelius. Här ägnar sig Montelius åt
att förminska sina motståndare på ett sätt som faktiskt är rätt
osmakligt. Genom att hävda att Bard och Arpi framför sina åsikter
med "vevande armar och skriande tonläge" så får hon det
att låta som om herrarna ifråga vore mera i behov av en terapeut än
ägnade att delta i en seriös politisk diskussion. Detta trots att
det är hon själv som vägrar att behandla sakfrågorna och istället
ägnar sig åt ett rent "Ad hominen-angrepp". Om det nu är
så att Bard och Arpi framför sina åsikter på det sätt som
Montelius tillskriver dem (föga troligt dock, men vi struntar i
det), gör det då därför deras åsikter mindre värda att ta på
allvar? Är inte det här samma typ av argument som säger att en
full kvinna får skylla sig själv för att hon blir våldtagen? Det
är i vilket fall som helst ett riktigt lågt och billigt retoriskt trick som
Montelius ägnar sig åt, istället för att på ett sakligt sätt
bemöta Arpis och Bards kritik och ta ställning till om det finns
något fog för vad de säger. För mig personligen gör den typ av
argumentation som Montelius här använder sig av mig mera övertygad om
att Bard/Arpi faktiskt har en poäng i just det här avseendet, för
om det fanns ett empiriskt underlag till att avvisa deras påståenden
så skulle Montelius inte ha behövt tillgripa den typ av manipulerande
retorik som hon nu gör bruk av. Och, vilket än en gång bör påpekas,
Montelius har ännu inte gett några som helst argument till varför
hon ska hålla tyst. Fortfarande är det bara Arpi och Bard som
beordras att hålla klaffen.
I
stycke fem så lämnar Montelius tillfälligtvis Bard ifred och ägnar
sig helt åt Arpi (självkritiken lyser fortfarande med sin
frånvaro). Om artikeln i sin helhet är usel så sänker det här
stycket faktiskt nivån ytterligare en bit (i sig en prestation). På några
få rader ägnar sig Montelius återigen åt att tillskriva sin
meningsmotståndare (i det här fallet Arpi) åsikter och tolkningar
som vi på intet sätt kan sluta oss till att han faktiskt har/gör.
Hon radar också upp vad som i praktiken är en mängd försanthållanden, och
argumenterar (notera stycket innan då hon
anklagade Bard och Arpi för samma sak) med en tydlig emotionell
överton, och en offerretorik som det givetvis kan finnas ett
underlag för, men som kanske bör underbyggas med något annat än
lösryckta schabloniseringar av en verklighet (oavsett om den är
Arpis eller någon annans) som Montelius underförstått säger sig
ha reell kunskap om, utan att hon därför ger något faktiskt
underlag till det påståendet. Förlåt mig, men generaliseringar är
inte överdrivet produktiva i en seriös diskussion, oavsett vem som
framför dem.
Arpi
och Bard är också enligt Montelius "oberörbara", vilket får
mig att undra på vilket sätt hon vill att de inte ska vara det? Ser
man till den kritik som har framförts mot Bard, och som i
förlängningen ledde till att han fick sparken från TV4, och ser
man till hur kontroversiella vissa av Arpis texter har betraktats som,
så är det för mig fullständigt uppenbart att om det är någon i
den här trion som är "oberörbar" så är det Montelius
själv. Montelius tycker alltså att det är hemskt att någon inte
får det jobb som han/hon har sökt eftersom de har fel namn, en tes
som för övrigt är extremt svårbevisbar om vi ska vara ärliga.
Det kan vara ett tecken på fördomar, men det behöver inte
nödvändigtvis vara det. Något som dessutom kanske kommer som en överraskning för
Montelius, som är uppväxt i den kulturella överklassen, är att det
faktiskt är så att rätt många etniska svenskar inte heller får de jobb som
de söker, och vi kan nog kanske rentav ana att det i åtminstone
några fall handlar om att de inte är i besittning av de kontakter som Montelius har
skaffat sig enbart genom att hon är dotter till en akademiledamot
och uppvuxen i överklassorten Täby. Och om det nu är så att det
är okej för Montelius att Bard sparkas på grund av sina åsikter
så säger det väl i första hand en del om hennes förhållande till vår
grundlagsfästa demokrati, och det som sägs är inte direkt smickrande för
henne. Hennes argument att Bards arbetsgivare har rätt att ha en
"kravlista" (som Bard i det här fallet då inte uppfyllde)
medan andra grupper i samhället uppenbarligen inte ska möta samma
typ av krav verkar minst sagt besynnerlig. Säger Montelius att de
som har svårt att få jobb ska få det genom att vi tar bort den
typen av krav som hon tycker att Bard ska leva upp till? Och varför
gör hon i så fall det? Är det för att hon anser att den som har
ett konstigt klingande namn är ur stånd att leva upp till den typen
av krav och därför bör behandlas med betydligt mer hänsyn? Jag
vet inte, men någonting i det resonemanget får mig att ana att
Montelius kanske inte är så fri från fördomar som hon gärna vill
tro att hon är.
I
det näst sista stycket så framgår det att vad Montelius egentligen
säger är att det är rätt att sparka en person för att han har
fel åsikter, och att det på intet sätt kan vara synd om de personer som når ut
med sina åsikter. Förlåt mig, men jag trodde att en av demokratins
absoluta grundpelare är att alla individer ska behandlas lika, och
jag har väldigt svårt att tycka att det är korrekt att särbehandla
någon negativt bara för att han eller hon är i besittning av en
medial plattform som når många människor, eller för att den
personen har en ekonomisk status som ligger på en högre nivå än
genomsnittet. Om Bard hade varit en kommunalanställd sopåkare i
Vingåker, hade det då varit mindre korrekt av hans arbetsgivare att
sparka honom? Och att avfärda Arpis kritik av
genusvetenskapen på det raljerande sätt som Montelius gör kastar
ett löjes skimmer över henne, och inte över Arpi som var måltavlan
för hennes putslustigheter. Sättet att förminska någon genom den
där typen av nedlåtande klappar på huvudet är direkt
paternaliserande och antyder att Montelius är övertygad om att hon
själv har skådat ljuset, medan Arpi, så länge han finansierar det
själv, av ren nåd får fortsätta med sin helt felslagna och rent ut sagt
barnsliga kritik av de rätta dogmerna. Det är en härskarteknik som
Montelius använder sig av, och den är inte överdrivet trevlig att
beskåda.
I
det sista stycket går det så slutligen upp för Montelius att hon
från början (alltså i rubriken) inbegrep sig själv i den trio som skulle tystas, något
som man får vara nästan översinnligt duktig på att läsa mellan
raderna för att kunna uttyda av själva artikeln. Så med en tom
retorisk gest påstår hon slutligen att det inte är synd om vare sig
Bard, Arpi eller henne själv. Den gesten blir om möjligt ännu
ihåligare när man betänker att hon har använt hela artikeln till
att föra fram argument för att Arpi och Bard bör hålla käften,
medan hon inte gett något som helst skäl till varför hon själv
ska förses med munkavle. Hon tycker nu att vi ska lyssna på andra
som inte har samma utgångsläge som den här trion har, men hon har
redan slagit fast att det är exakt vad hon själv gör, medan Arpi
och Bard däremot är fullständigt okänsliga för alla som inte
intar samma sociala position som dem själva. Så vad hon egentligen
säger är att vi ska lyssna på någon som säger exakt detsamma som
hon säger, eftersom Montelius, trots sin överklassbakgrund, ser sig
som en taleskvinna för de utsatta minoriteterna och de svaga i
samhället. Så egentligen behöver Montelius inte tystas, eftersom
hon redan vet vad som är passande att säga. Hon har redan lyssnat
in sig på de grupper som Arpi och Bard påstås vara helt okänsliga
för. Om vi tänker oss att hon låter någon annan tala i hennes ställe (om så
skulle bli fallet, den här artikeln är väl ett bevis för att det
inte är överdrivet troligt) så skulle den personen använda
Montelius egna ord, tala med den röst som hon själv använder och
tolka världen på det sätt som Montelius själv gör. Hon skulle därigenom i praktiken ersättas av en klon av sig själv. Detta medan Bard och
Arpi, som uttrycker åsikter som går emot det Montelius tror på och
förfäktar, bör tystas helt och hållet och inte ersättas av
någon som kan föra fram deras perspektiv på samhället. Tydligare
kan det väl inte sägas att när Montelius sätter sig till doms
över vem som får tala och vem som bör tiga i församlingen så är
det de från henne avvikande rösterna som hon vill tysta. Hur det
går ihop med hennes påstått toleranta hållning är något som jag
faktiskt inte kan ge något svar på. Men tillvaron är som bekant
full av gåtor, och det här är nog knappast någon av de
viktigaste.
Slutligen
skulle jag ändå finna det en smula roande om vi gjorde det
Montelius rekommenderar att vi ska göra, dvs. ge någon som saknar
möjlighet att göra sin röst hörd möjligheten att göra just det,
och det visar sig att den personen inte alls delar Montelius åsikter.
För tänk om det visar sig att underklassen faktiskt också tänker
fel och inte på något sätt är villig att underordna sig de som
vill den väl? Då blir det många röster som måste tystas...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar